آموزش

پانزده تن به دوره تحصیلات ماستری به جاپان رفتند

کابل 24 طرطان باختر
هشتمین دور شاملان بورسیه های تحصیلی در مقطع ماستری شامل ۱۵ تن کارمندان ادارات مختلف دولتی،  به کشور جاپان سفر کردند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی وزارت تحصیلات عالی به آژانس باختر، پوهنمل دکتور نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی در محفل وداع  با این جوانان در حالیکه سفیر جاپان مقیم کابل و رییس دفتر جایکا نیز حاضر بودند، از کمک های کشور جاپان تشکر نمود گفت که در  هفت سال گذشته 565 تن از 18 وزارت در برنامه های ماستری و دکتورا عازم جاپان شده و 410 تن آنان پس از ختم تحصیل بازگشت نموده و در ادارات مختلف مصروف خدمت اند.
وزیر تحصیلات عالی کمک های کشور جاپان را نشانه حسن نیت و دوستی آن کشور نسبت به مردم افغانستان خوانده از شاملان این بورسیه ها خواست تا با احترام به فرهنگ کشور میزبان در راستای کسب علم و دانش تلاش نمایند.
وی با صحبت در مورد تاثیر گذاری نیروی بشری تحصیل کرده در رشد و انکشاف افغانستان، خطاب به این جوانان گفت که با استفاده اعظمی از این فرصت و الگوگیری از سعی و تلاش مردم جاپان بر توقعات مردم پاسخ مثبت داده و کشور شان را از مشکلات کنونی نجات دهند.
در این محفل میتسوجی سوزوکا سفیر جاپان مقیم کابل و همچنان رییس دفتر جایکا در افغانستان روی روابط نیک و حسن نیت میان دو کشور صحبت نمودند. آنان ضمن یاد آوری از کمک های جاپان به افغانستان، تحصیل جوانان افغان در جاپان را در کنار آموزش عالی در رشته های مختلف،  برای آشنایی از فرهنگ های یکدیگر و در نهایت نزدیکی بیشتر میان مردمان دو کشور موثر خواندند.
همچنان یک تن از شاملان بورسیه های یاد شده به نمایندگی از دیگران با تشکر از وزارت تحصیلات عالی و دولت جاپان، وعده داد تا در تحصیل علم و دانش در کشور جاپان تلاش نموده و موجب افتخار برای کشور و مردم خود گردد.
قابل ذکر است که دولت افغانستان و جاپان توافق نامه ی را در سال 2011 به امضا رساندند که به اساس آن قرار است تا سال 2021 میلادی 750 تن در مقطع ماستری انجنیری، زراعت و علوم اجتماعی جهت تحصیل به آن کشور اعزام شوند. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا