اخبارجامعهصحتآموزش

همه‌گیری موج سوم ویروس کرونا در کشور؛ نگرانی از بسته بودن نهادهای اموزشی و  تحصیلی

کابل/ 9سرطان/ باختر

ویروس کرونا هنوزهم به سرعت درحال گسترش است و روزانه جان ده‌ها تن را می‌گیرد، اما محصلان و دانش اموزان از بسته بودن نهادهای تحصیلی و اموزشی نگران اند.

مختار احمد، محصل سال سوم پوهنحی تعلیم و تربیه و نبیله، محصل سال سوم پوهنحی  شرعیات پوهنتون استاد ربانی به خبرنگار آژانس باختر در زمینه چنین گفتند: “درست است که ویروس کشنده است؛ اما دورماندن ما ازعلم و دانش هم نگران کننده است.”

نبیله افزود: وزارت صحت عامه و تحصیلات عالی دریک تفاهم برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در کشور، تصمیم گرفتند که نهادهای تحصیلی و آموزشی رخصت شوند، اما کدام برنامه یی که بتواند نبود حضور ما را در صنوف درسی جبران کند، ارائه نکردند.

سکندر قاسمی، محصل سمستر هشتم پوهنحی زراعت پوهنتون کابل به خبرنگار باختر گفت: ” قرار بود در ماه سرطان با سپری کردن امتحان نهایی فارغ شوم؛ اما همه گیری  ویروس کرونا و به قرنطین رفتن نهادهای تحصیلی تمام برنامه های ما را مختل کرد.”

وی علاوه کرد که اکنون دربی شرنوشتی و بیکاری که بسیار دلگیرکننده است، به سرمی برد و تصمیم گرفته نمی تواند که چه مصروفیت پیدا کند.

نجیبه آرین، سخنگوی وزارت معارف در رابط به این نگرانی ها می گوید: “تصمیم رفتن نهادهای اموزشی و تحصیلی به قرنطین یک تصمیم مشترک است که وزارت معارف، وزارت صحت عامه کشور و مسولان نهادهای تحصلی اعم از نهادهای دولتی و غیردولتی به خاطر صحت متعلمان، معلمان و محصلان و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، گرفته اند.”

وی افزود: “ما هم نگران تطبیق نصاب درسی هستیم و همه روزه برای بیرون رفت از این مشکل بر برنامه هایی کار جریان دارد تا بتوانیم وقتی که در قرنطین ضایع شده است، به گونۀ بهترو خوبتر که هم به نفع وزارت معارف کشور باشد و هم دانش آموزان از آن بهره بهتر ببرند، جبران شود.”

به گونۀ مثل یادکرد که در نظردارند با بهتر شدن وضعیت کرونایی در کشور، مدتی از رخصت های زمستانی را برای تکمیل نصاب معارف اختصاص دهند و یاهم برنامه های دیگرطرح خواهد شد.

پوهنیارحامد عبیدی، سخنگوی وزرات تحصیلات عالی در مورد دور ماندن محصلان از روند تحصیل می گوید: رهبری وزارت تحصیلات عالی پیوسته کوشیده است که با راه اندازی برنامۀ تحصیل از راه دور، به محصلان زمینۀ ادامۀ تحصیل را فراهم کند، چنانچه دردوراول گسترش کرونا درکشوراین برنامه نتیجه نسبتا” خوبی هم داشت .

عبیدی اضافه کرد که وزارت تحصیلات هم  نگران اوضاع است و هر ازگاهی با مسولان وزارت صحت عامه کشور نشست های دارند تا در صورت بهبود وضعیت هرچه زودتر نهادها تحصیلی را فعال کنند و محصلان به ادامۀ دروس شان بپردازند.

به گفتۀ عبیدی، طبق فیصلۀ شورای عالی وزارت تحصیلات عالی و وزارت صحت عامه  به دلیل  افزایش آمار مثبت کرونا در کشور در شانزده ولایت که بیشتر آسیب پذیراند، پوهنتون ها و نهادهای تحصیلات عالی به قرنطین رفته است و در متباقی ولایت ها درس ها به گونۀ عادی ادامه دارد.

وی اضافه کرد به مجرد کاهش آمار مبتلایان و مهار ویروس در کشور، درس ها دوباره شروع می شود.

باید گفت که این تنها افغانستان نیست که به سبب گسترش ویروس کرونا نهادهای اموزشی و تحصیلی آن متضرر شده اند، بلکه در تمام جهان این نهادها اسیب دیده اند. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا