تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات روزنامه های دولتی 21 میزان که درپایتخت به نشر می رسند

کابل باختر/ 21/ میزان
روزنامه های هیواد ، اصلاح و انیس درشماره های امروز شان درکنار اخبار و گزارش های داغ روز به چاپ مطالب دینی ، سیاسی ، اجتماعی پرداخته اند .
سرمقاله هیواد زیر عنوان امضأ و عدم امضای پیمان امنیتی صلاحیت ملت افغان است تحریر یافته و نویسنده آن نگاشته که جان کری وزیر خارجه امریکا درجریان سفر اعلام ناشده  به کابل  دررابطه به پیمان امنیتی میان کابل وواشنگتن و همچنان بالای موضوعات مهم دیگر با حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان مذاکره نموده است. قبل براین بارک اوباما رییس جمهور امریکا درصحبت با حامدکرزی رییس جمهور ازوی خواسته بودکه باید تا سی و یکم ماه اکتوبر زمان امضای پیمان امنیتی تعیین گردد.
آژانس خبری اسوشتید پرس گفته ، امضای پیمان امنیتی این موقع را به امریکا مساعد میسازد که پس از ماه سپتمبر سال 2014 که قوت های ناتو از افغانستان خارج میشوند ، دراین کشور قوت های نظامی خود را بگذارد.
درادامه مقاله به شرایط حکومت افغانستان برای امضای پیمان اشاره شده است .
دربرگ دوم هیواد مطلبی زیرعنوان چرا ماموریت ناتو درافغانستان یکسال دیگر تمدید شده به چشم میخورد.
دراین مطلب نظر نویسنده در مورد عوامل تمدید ماموریت ناتو بیان شده است .
سرمقاله اصلاح زیرعنوان "ایام حج فرضی برای اندیشیدن و زمانی برای جستجوی راه حل مشکلات جهان اسلام " تحریر گردیده و نویسنده آن نگاشته که کنگره عظیم حج بیش از هرمراسم و آئین دیگری بیانگروحدت جوامع مسلمانان عالم است .
دراین کنگره عظیم جهانی امت اسلامی است که میلیون ها انسان مسلمان بی اینکه بین فقیر و غنی ، سیاه ، سرخ ، زرد و یا سفید تفاوتی باشد همه دریک لباس به صورت نمادین روح اعتقاد به آموزه های اسلامی که همانا برابری انسان ها درپیشگاه ذات احدیث باشد و اینکه ظواهر نمیتواند مناط و ملاک ارزش باشد ، به نمایش میگذارد.
درادامه سرمقاله به اظهارات سال قبلی مفتی اعظم عربستان سعودی درقبال بربدعت که امروزه جهان اسلام و دامن امت مسلمه را گرفته به ویژه انتحار و انفجارو ریختن خون مسلمانان نیز اشاره شده است .
مطلب زیر عنوان "حج یا کنگره مسلمانان جهان ، باید حجاج کشور ما ازاین اجتماع بزرگ ،بیشتر و بهتر بیاموزند " درصفحه هفتم این روزنامه به چاپ رسیده است.
سخن انیس نیز درمورد عید اضحی اختصاص یافته و نویسنده آن نگاشته هر ملتی را روزهای مشخصی برای شادمانی و سرور بوده است که تاریخ با ویژه گی ها و چگونگی آن سینه به سینه و نسل اندرنسل آن را به یادگارگذاشته است .
دین مقدس اسلام نیز با تجلی انوارالهی درجزیرة العرب ، دو عید مبارکی را به نام های "عید سعید فطر"و اضحی (قربان )برای امت مسلمان و پیروان دین حنیف مشخص نموده . دوعیدی که اگر از یکسو بیانگر شادمانی و سرور مومنان است از جانب دیگر روز دستیابی به نتایج امتحان و آزمون بزرگی است که انسان در آن موفق بدر می آید.
هرچند این دو عید مبارک هریک از جایگاه وویژه گی های مخصوص به خود برخوردار است ، اما عید سعید اضحی یا قربان ازجنس دیگر است و این عید حکایت از ذبح عظیم و آزمون بزرگ ابراهیم خلیل از سوی پروردگارش دارد.
سایرمطالب انیس زیر این عناوین به چاپ رسیده اند ، حج بیت الله نمادی از وحدت و همبستگی مسلمین "عید قربان را اندیشه و بیان شاعران و با افسوس خوردن راه به جایی نمی رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا