اخباراقتصادگزارش ها

نباید به دارایی های ملی مردم افغانستان دستبرد زده شود

کابل/  ۱۰  قوس/  باختر

با آن که مردم افغانستان و شماری زیادی از کشور های جهان تاکید دارند که دارایی های منجمد شده افغانستان از سوی امریکا٬ به این کشور برگردانده شود٬ حلقه های در داخل امریکا  سناریوی تازۀ یی را برای غصب این دارایی های آغاز کرده اند.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ بعد از پیروزی امارت اسلامی در افغانستان٬ امریکا ملیارد ها دالر از سرمایه ملی افغانستان را در بانک های آنکشور منجمد کرده است و با وجود تقاضای مکرر مردم افغانستان و امارت اسلامی و همچنان با وجود درخواست مکرر کشور های جهان٬ امریکا نه تنها که این دارایی ها رابرای مردم افغانستان باز نگردانده است بل در روز های اخیر سناریوی تاره  را در مورد این دارایی ها خلق کرده است .

شماری از افراد ماجراجو از نام خانواده‌های قربانیان حادثه  ۱۱ سپتامبر از دولت آمریکا خواسته اند که پول منجمد شده افانستان رابه  عنوان غرامت به آنها پرداخت کند٬ در حالی که افغانستان و مردم آن هیچ ربطی با حوادث یازده سبتمبر ندارند و امریکا در طول بیست سال که از این واقعه گذشته٬ هیچ دلیل مستندی ارائه نکرده است که عاملان  این حادثه را معرفی کند تنها گفته های مقام های امریکایی در سطح یک اتهام بوده است.

با آن که افغانستان هرگز در حوادث یازده سبتمبر دخیل نبود مگر امریکا روی اهداف معین که در سطح منطقه داشت این حادثه را بهانه کرد و بر مردم افغانستان تاخت و بیست سال تمام از مردم افغانستان قربانی گرفت.

منجمد کردن دارایی های افغانستان کشوری که در شرایط بد اقتصادی و صحی قرار دارد٬ ادامۀ سناریوی انتقام گیری از مردم افغانستان است و حالا این سناریو ماجرا های تازه یافته است وتا سطح ایجاد توطیه برای غصب کلی آن  اقدام شده است.

شماری از افراد ماجرا جو که بدون شک دستان استخبارتی در عقب  شان است و خود را قربانیان حادثۀ یازده سبتمبر جا زده اند برنامه یی را به راه انداخته اند تا دارایی های منجمد شده افغانستان را به عنوان غرامت دریافت کنند اگر این کار شود بدون شک یک رهزنی سیاسی است که برای مردم افغانستان قابل تحمل نیست.

مقام‌های بلندپایه دولت بایدن گفته اند که آنان در حال بررسی پاسخی برای این درخواست استند٬ قرار است دولت جو بایدن تا روز جمعه به محکمه  بگوید که چه نتیجه‌یی به نفع منافع ملی خواهد بود؟

وزارت عدلیه آمریکا در حال مذاکره با وکلای شاکیان ۱۱ سپتامبر در مورد توافق احتمالی برای تقسیم پول در صورت حمایت دولت از تلاش آنان برای مصادره آن است و شورای امنیت ملی کاخ سفید با آژانس‌هایی در سراسر دولت همکاری می‌کند تا این مسئله را ارزیابی کند٬دو نفر از شاکیان در بیانیه‌یی گفته اند که دولت باید به آنها در رسیدن به این هدف کمک کند.

وکلای خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر در یک پروندۀ قضایی که سال ها قبل جور شده است ، یک قاضی را متقاعد کرده اند که دستوری صادر کند که روند انتقال پول برای آنان  آغاز شود٬ باید گفت که قربانیان حادثه  یازده سبتمبر در پرونده قضایی این حادثه٬ شماری از کشور ها منجمله شماری از کشورهای حوزۀ خلیج را نیر متهم دانسته است٬ مگر دولت امریکا در برابر آنان سکوت کرد٬ اصلا برای اثبات عاملان این حادثه ثبوتی در دست نیست و تنها امریکا به اتهام بستن ها اکتفا کرده است

اگر دولت امریکا برای مصادره کلی دارایی های افغانستان ٖآنهم بنام پرداخت غرامت به قربانیان حادثه  یازده سبتمبر موافقه کند٬ پا گذاشتن روی حلقوم ملیون ها افغان است که هرگز خود و کشور شان در این حادثه نقش نداشتند مگر قربانی دایمی این سناریوی خود ساخته بوده اند.

باید گفت که پول های منجمد شده افغانستان از سوی امریکا دارایی های ملی این کشور است و هیچ کشور دیگری حق تعاصب و تصمیم گیری آٖن را ندارد٬ کشور های صلح دوست جهان ٬سازمان ملل٬ نهادهای حقوق بشری  و نهاد های دیگر بین المللی باید در برابرچنین خود کامگی امریکا ایستاده شوند  و اجازۀ ندهند که دارایی های مردم فقیر افغانستان  تاراج شود و یا به بهانه های مختلف به آن دستبرد زده شود . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا