فرهنگ

کاهش خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان

هرات/ ۳۰ جدی/ باختر
بر اساس یافته‌های کمیته مشترک امنیت و مصوونیت خبرنگاران، میزان خشونت‌ها علیه خبرنگاران در سال جاری کاهش یافته است.
مسوول این نهاد در هرات در یک کنفرانس خبری گفت که در سال جاری میزان خشونت‌ها علیه خبرنگاران خوشبختانه کاهش داشته است.
همایون نظری٬ مسوول این کمیته می‌گوید؛ بر بنیاد یافته‌های آنان در سال جاری میزان خشونت علیه خبرنگاران 13.2 درصد کاهش داشته است.
به گفته نظری در سراسر افغانستان 105 مورد خشونت علیه خبرنگاران اتفاق افتاده است، این آمار در سال گذشته میلادی 121 مورد ثبت شده بود.
نظری همچنین اظهار داشت که در سال جاری میلادی آمار قتل خبرنگاران نیز خوشبختانه کاهش داشته است. نظری می گوید که در سال گذشته 17 مورد قتل در حمله‌های گروهی داعش و سایر گروه‌های تروریسیتی بالای خبرنگاران در کابل، خوست و قندهار اتفاق افتاده بود، اما در سال جاری این آمار به پنچ تن کاهش داشته است که 71 درصد کاهش قتل علیه خبرنگاران را نشان می دهد.
نظری اما با آن هم قرار داشتن داعش و دولت را در صدر جدول عاملان قضایای خشونت علیه خبرنگاران نگران کننده می داند، در کنار این وی از مدیران رسانه‌ها نیز که در میان جدول عاملان قضایای خشونت علیه خبرنگاران قرار دارند نیز ابراز نگرانی کرد.
مسوول این کمیته همچنان ابراز داشت که از میان 9 مورد خشونت علیه خبرنگاران در حوزه غرب، هفت مورد آن در هرات اتفاق افتاده است. نوع خشونت اتفاق افتاده در حوزه غرب  بیشتر شامل تهدید، هتک حرمت و برخوردهای نامناسب بوده است.
بنابر آمارهای کمیته مصونیت خبرنگاران ولایت هرات، میزان خشونت علیه خبرنگاران در حوزه غرب کشور بیش از ۵۵ درصد کاهش یافته است. این آمار در سال گذشته میلادی تا ۱٨ مورد رسیده بود.
مسوول کمیته مصوونیت خبرنگاران هرات گفت‌و‌گوهای صلح میان حکومت و گروه طالبان را یکی از عوامل عمده کاهش خشونت خبرنگاران می‌داند، آموزش خبرنگاران و اقدام حرفه‌ای آنان در جریان پوشش واقعات و رویدادها نیز بر کاهش خشونت‌ها کمک‌کننده بوده است.
در عین حال عاطفه غفوری٬ نماینده زنان خبرنگار در کمیته مصونیت خبرنگاران با ابراز نگرانی از این مطلب می‌گوید که متاسفانه میزان خشونت علیه بانوان خبرنگار ۶۵درصد افزایش داشته است.
به گفته بانو غفوری بنابر یافته‌های کمیته مصئونیت خبرنگاران، در سال گذشته ۱۱مورد خشونت علیه خبرنگاران اتفاق افتاده بود، اما در سال جاری میلادی این آمار به ۱٨ مورد افزایش یافته است.
وی با ابراز نگرانی از این موضوع می‌گوید قتل، تهدید، هتک حرمت، اخراج اجباری از رسانه و عدم ارائه اطلاعات به بانوان خبرنگار از مواردی است که به ثبت رسیده است. حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا