اقتصاد

بندر چابهار وتقویت روابط تجارتی افغانستان با سایر کشورها

قندهار باختر 29 عقرب
تاجران قندهاری باید دربندر چابهار پیشتاز باشند .
والی سیستان بلوچستان ایران این مطلب را در دیدار که با والی قندهار داشت ابراز نموده گفت: تجار  قندهار درتجارت افغانستان نقش مهم دارند ومیتوانند در چابهار نیز نقش مهم داشته ونسبت به دیگران پیشتاز باشند
علی اوسط هاشمی والی سیستان بلوچستان طی سفر به قندهار ودیدار با مقامات وتجار این ولایت با اشاره به اینکه تجار میتوانند هم درثبات کشور ها وهم  در ایجاد  روابط خوب میان کشور ها نقش مهم داشته باشند گفت: رشد تجارت بین افغانستان وایران  امری بسیار مهم است که میتواند یک فصل جدید از طریق بندر چابهار با افغانستان وسایر کشور های منطقه باز کند.
وی افزود: ایران قبل از این  هیچ گاه  از بندر چابهار برای رشد اقتصاد ملی خود استفاده نکرده چراکه تمامی اتکای اقتصادی آن بر نفت بوده است وصدمه سیاسی ، فشار های بین المللی وتغریرات سبب شد تا برای بیرون رفت از این وضعیت فقط به محصولی اتکا نکند که قیمت وفروش آن ، درخارج از کشور تعین میشود .
هاشمی ادامه داد : کشور ایران درنظر دارد خود را به منابع مهم وصل نموده ، روابط تجارتی اش با کشور ها را تقویت کند به همین اساس توجه خود را به بندر چابهار بیشتر کرده است .
والی سیستان بلوچستان با بیان اینکه هدف دیگر ایران پیدا کردن راه آسان وامن برای صادرات و واردات افغانستان می باشد .
وی خاطر نشان ساخت ، بندر چابهار  علاوه بر ایران باعث تقویت روابط تجارتی افغانستان با سایر کشور ها میشود که میتواند زمینه سرمایه گذاری، حل مشکل بیکاری وامور توریزم گردد.
هاشمی  یاد آور شد ایران نیز میخواهد منطقه سیستان – زرنج را به نام بندر خشکه اعلام نماید وبا این کار کمک وسیعی در صنعت افغانستان داشته وباعث سرمایه گذاری مشترک تجار افغان وایران وهمچنان  رشد صادرات واردات شود .
والی سیستان بلوچستان ابراز داشت  کشور ایران سهولت های زیادی از جمله صدور ویزه تجار افغان را فراهم  خواهد کرد تا آن ها بدون هر گونه محدودیتی بتوانند  فعالیت نمایند همچنین تجار که از چهل سال گذشته در سرحد ایران وافغانستان تجارت می کنند باید عین حقوق را که یک تاجر ایرانی از آن برخور دار است ، داشته باشد.
محمدیوسف یوسفی  به نمایندگی از تجار اتاق تجارت قندهار گفت مشکل بزرگ تجار افغان این است که خط کشتی رانی ندارند و کشتی های اموال تجارتی نخست به بندر عباس وپس به چابهار می آیند.
وی ادامه داد تجار افغان بیش از پنجصدقلم مواد خوراکی وغیر خوراکی را از ایران وارد می نمایند ، اما نمی توانند از طریق ایران به کشورهای دیگر صادر کنند چرا که دارای مشکلات ترانزیتی بوده و باید حل شود .
یوسفی عنوان کرد سرمایه گذاری درچابهار باید با مشارکت تجار افغانی وایرانی صورت گیرد نه اینکه  فقط تجار افغان برای سرمایه گذاری دراین بندر  تشویق شوند .
نماینده  اتاق تجارت قندهار با اشاره به مشکلات موجود تجار  افغانستانی گفت ایران از تجار افغانستان سه صد یورو به نام فیس ویزه میگیرند واین درحالی است که سایر کشور های همسایه چون هندوستان وپاکستان این کار رانمی کنند .
علی هاشمی در ادامه اظهارداشت تجار باید همه مشکلات خود را به شکل کتبی با اتاق تجارت قندهار ارایه نمایند تا برای حل مشکلات آن ها اقدام  جدی صورت گیرد .
همایون عزیزی والی قندهار نیز در ادامه گفت: تجار افغان فرصت های زیاد تجاری را درجریان  جنگ های متمادی از دست دادند وتجار  قندهارمیتوانند مشکلات خود را طی سفر به ولایت سیستان بلوچستان ایران وبندر چابهار مطرح نمایند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا