فرهنگ

نخستین جشنواره ی منطقوی ادبی وهنری درهرات گشایش یافت

شهرهرات 7 عقرب باختر
نخستین جشنواره منطقوی، ادبی و هنری هرات با خوانش پیام وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور، در قلعه اختیارالدین شهر هرات گشایش یافت.
این جشنواره که از سوی موسسه مدنی نواندیشان راه اندازی شده بود، سخنورانی از کشورهای هندوستان و تاجکستان و همچنان از شعرا و فرهنگیان ولایات مختلف کشور شامل بلخ غزنی، تخار، بدخشان، شبرغان و کابل اشتراک داشتند.
این جشنواره دو روزه  ادبی هنری ، که با برنامه های متنوع فرهنگی از جمله، شب شعر و موسیقی، هرات گردی، تدویر نمایشگاه های آثار نقاشی، خطاطی و مینیاتوری هنرمندان هرات، و برگزاری میزگرد اشتراک کنندگان وصحبت در مورد جغرافیای مشترک زبانی و فرهنگی، توام بود بااستقبال فرهنگیان مواجه شد.
به گزارش آژانس باختر، سمیه رامش مسوول بنیاد مدنی نواندیشان هدف از برگزاری این جشنواره را حراست از داشته های فرهنگی و غنای فرهنگ، و زبان این حوزه تمدنی بیان داشت. خانم رامش از همکاری های وزرات اطلاعات و فرهنگ و اداره محلی هرات در راستای برگزاری این جشنواره قدردانی نمود. در پیام سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور که عنوانی این جشنواره ارسال شده است وتوسط آریا رووفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات قرائت شد، از هرات به عنوان میزبان برگزاری این جشنواره بزرگ ادبی و هنری با پیشنه ی درخشان و تلاش های مضاعف در حفظ غنای تمدنی به نیکی یاد شده است.
در بخشی از پیام وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور آمده است: هرات از آریانای کهن تا امروز همواره دارای آبادانی، نظم سیاسی و اقتصادی و مدنیت بوده است. با نگاهی به تاریخ دور و نزدیک این خطه، به پیشینه های درخشان تمدنی متوجه میشویم  که همواره در جایگاه مرکزتلاقی تمدنهای بزرگ؛ حوزه های مهم استراتیژیک را بهم پیوند داده و از شالوده تمدن های شرقی و غربی بوجه احسن تغذیه کرده است. این حوزه تمدنی در عهد سامانیان و غزنویان پایتخت دوم خراسان بود و در دوره غوری ها به مرکز اصلی سیاست، اقتصاد و فرهنگ تبدیل شد. از دامان این خطه ی مدینت پرور علما، دانشمندان، شاعران، منجمین، عرفا و متصوفین و متمولین معتبری قد برافراشته اند که شأن و جایگاه علمی شان نه تنها در مجموعه فرهنگ منطقه، بلکی فرهنگ جهانی تاثیر گذار و قابل تامل است .
اصیل الدین جامی معاون  ولایت هرات نیز با تقدیر از ابتکار برگزار کنندگان این نشست گفت: هرات با پیشینه ی تمدنی به عنوان مرکز رنسانس شرق، جایگاه ویژه ای در غنامندی فرهنگ و تمدن این جغرافیا دارد. معاون مقام ولایت برگزاری این جشنواره با حضور ادیبان و شاعران کشور های هندوستان، تاجیکستان و افغانستان را برای تقویت روحیه همگرایی بین ملت ها ارزنده خواند.
در ادامه استاد رهنورد زریاب، سرقنسول امریکا در هرات، استاد محمد داوود منیر و پروفیسور اختر حسین از کشور هندوستان، در رابطه به جایگاه و ویژه گی های زبان فارسی دری صحبت نموده و ساکنان جغرافیای این زبان را به عنوان ملت واحد یاد کردند. این جشنواره با برنامه های متنوع فرهنگی و آشنایی اشتراک کنندگان با هرات و غنای فرهنگی آن ادامه می یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا