سیاست

روسای جمهور افغانستان و امریکا با هم دیدار کردند

کابل اول جوزا باختر

حامد کرزی رئیس جمهور اسلامی افغانستان و بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا دیشب در شهر شیکاگو با هم دیدار کردند.

به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوی به آژانس باختر، در این دیدار هر دو جانب در مورد روابط ستراتیژیک میان دو کشور، اجلاس سران ناتو، دورنمای افغانستان پس از سال 2014 میلادی، روند انتقال مسئولیت های امنیتی و پروسه صلح بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور امریکا ضمن خوش آمدید به حامد کرزی و هیات همراهش گفت: در جریان سفرم به افغانستان، توانستیم توافقنامه همکاری های ستراتیژیک میان دو کشور را به امضا برسانیم. این سند بازتاب دهنده آیندهء است که دو کشور یعنی امریکا و افغانستان به عنوان دو ملت مستقل و همکار به منفعت نه تنها شهروندان کشور های ما، بلکه به منفعت صلح، امنیت و ثبات منطقه و تمامی جهان کار میکنند.

بارک اوباما افزود: امضای توافقنامه همکاری ستراتیژیک و اجلاس ناتو همه بخشی از دیدگاه مشترکی است که افغانستان بتواند از دهه جنگ به دهه تحول یعنی به صلح و ثبات و انکشاف برسد.

 

اوباما با تاکید بر دوستی میان دو کشور گفت: مردم افغانستان شدیداً نیازمند صلح، امنیت و انکشاف هستند. تا زمانیکه این مردم با این قوت و پشت کار و آرزوی آینده بهتر کار کنند، دوستی بنام ایالات متحده را با خود خواهند داشت.

در مقابل حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان طی سخنانی گفت که افغانستان بر تعهد خود برای پروسه انتقال و تکمیل این پروسه در سال 2013 و تکمیل روند خروج نیروهای همکار ما در 2014  تاکید دارد، تا اینکه افغانستان دیگر بار دوش دوستان بین المللی بخصوص ایالات متحده امریکا ما نباشد.

رئیس جمهور افزود: افغانستان چشم به راه دهه تحول است که برای تقویت ظرفیت نهاد هایش و توسعه حکومت داری و اقتصاد بهتر گام های استواری را به سوی اتکا به خویش از هر لحاظ بشمول اینکه افغانستان عواید خود را جمع آوری کند، بردارد. اما در عین حال، جامعه جهانی بخصوص ایالات متحده و متحدین ما در ناتو و آیساف با ما خواهند بود تا یکجا گام های بلندی را برداریم و به سمت سال 2024 زمانیکه افغانستان از خود دفاع خواهد کرد و امور خود را خودش به عهده گیرد در حرکت شویم.

حامد کرزی با اشاره بر سند همکاری دراز مدت ستراتیژیک میان دو کشور گفت که این سند را که چند هفته قبل در کابل به امضا رسانیدیم در واقع صفحه جدیدی را در روابط میان دو کشور گشوده است. این صفحه جدید همکاری میان دو کشور مستقل است که به منافع مشترک یعنی صلح و امنیت و سایر ساحات مورد تمرکز باهم کار میکنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا