صحت

برخی مردم از بخش نسائی ولادی شفاخانه ملکی پروان شکایت دارند

چاریکار باختر 8 سنبله
برخی باشنده های ولایت پروان از گرفتن پول از مریضان ویا پایوازان آن ها، روش نادرست داکتران وحتی لت و کوب مریضان دربخش نسایی ولادی شفاخانه ملکی پروان شکایت دارند.
مسوول صحی دراین ولایت می پذیرد، که قبلأ یک سلسله مشکلات دراین شفاخانه وجود  داشت اما با نصب کمره های امنیتی برطرف شده است .
ستاره 28 ساله باشنده منطقه خواجه سیاران مرکز ولایت پروان به آژانس باختر گفت که یک هفته پیش ، برای ولادت به شفاخانه ملکی پروان مراجعه کرده با آن که درد شدید داشت ، اما داکتران به کمک او نمی آمدند .
او افزود که بعدأ متوجه شد که این داکتران تا زمانی که پنجصد یا یک هزار افغانی از مریض دریافت  نکنند  ، مریض را معاینه نمی کنند .
به گفته ستاره، وی نیز مجبور شد برای یک تن از قابله ها پنجصد افغانی داد تا او را معاینه کند .
وی افزود، یک مریض را دید که از راه  دور از ولسوالی  سیاه گردپروان برای ولادت آمده بود ، پول نداشت که به قابله بدهد، مقابله برایش گفت که بعد از ولادت هر قسم میشه برایش پول بدهد، این خانم هم ازترس قبول کرد ، اما بعد از ولادت اسرار میکرد که پول ندارد ولی داکتران اجازه رفتن  برایش نمی دادند  خلاصه این امر باعث شد که مادر را مورد لت وکوب کنند من خودم شاهد این صحنه بودم که او را با سیلی زدند.
همچنان  خانم شیما که 38 سال عمر دارد و باشنده هوفیان شریف مرکز ولایت پروان میباشد گفت که حدود دوسال قبل برای ولادت یازدهمین فرزند خود به شفاخانه یاد شده مراجعه کرد.
به گفته او زمانی که به قابله موظف دراین شفاخانه گفت که این یازدهمین فرزند او است که به دنیا میآید قابله عصابی شد ، او را توهین کرد .
حامد باشنده منطقه مناره ولسوالی  جبل السراج این ولایت که خانمش را برای ولادت به شفاخانه یاد شده  آورده است درصحن این شفاخانه   منتظر است گفت، سومین باراست که خانمش را برای ولادت به این شفاخانه آورده است .
وی افزود که شفاخانه هر بار از وی به نام شیرینی تا یک هزار فغانی اخذ کرده است .
هوسی بایانی عضو شورای ولایتی پروان گفت که همچو  شکایت ها به وی نیز رسیده است .
این  عضو شورای ولایتی میگوید که در این مورد با داکتر محمدقاسم سعیدی رئیس صحت عامه پروان صحبت نموده  وسعیدی باتائید این مشکلات گفته است که برای جلوگیری از چنین مسایل دراوایل سال روان  کمره های امنیتی دراین شفاخانه نصب شده است .
سعیدی اضافه کرد که پیش از نصب کمره ها مشکلات وشکایات مردم از اخذ پول  از مریضان ؛ توهین وحتی لت وکوب مریضان دراین شفاخانه  زیاد بود .
اما بعد ازنصب کمره ها کدام  شکایتی را دریافت نکرده است.
داکتر محمدقاسم سنگین سرپرست شفاخانه ملکی پروان برخی مشکلات چون کمبود دوا ، بستر وجای برای پایوازان دراین شفاخانه را پذیرفت ، اما بدرفتاری با مریضان ، لت وکوب آن ها وگرفتن رشوه از مریضان دراین شفاخانه را رد کرد.
اوافزود، تا جای هم خود مراجعین هم ملامت هستند  آن ها نظم ونزاکت های شفاخانه را مراعات نمی کنند ولی برای جلوگیری از این مشکلات ، کمره های امنیتی را در اتاق مراجعین ،دهلیزهای بخش نسانی ولادی نصب کرده ایم که 98  درصد  مشکلات وشکایات مریضان را حل نموده است .
همچنان  او علاوه  کرد که تعداد قابله های بخش نسائی ولادی این شفاخانه از سه تن به هفت تن افزایش یافته وبا تکمیل کار ساختمان جدید این شفاخانه  تمام مشکلات این شفاخانه حل خواهد شد .
درولایت پروان برعلاوه شفاخانه یاد شده دوکلینیک صحی دیگر نیز خدمات نسائی ولادی را عرضه می کند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا