جهان

والستریت ژورنال: ایران با طالبان کمک می کنند

لندن/والستریت ژورنال/باختر/23 جوزا
عبدالله، یک قوماندان طالبان به روز نامه والستریت ژورنال گفته است که ایران 850 دالر ماهوار به او معاش می پردازد. این قوماندان طالبان همچنان گفته است که در صورت ضرورت ایران به آنها سلاح و مواد انفجاری کمک می کند.
به نوشته روزنامه والستریت ژورنال این اظهارات قوماندان محلی طالبان یک بار دیگر حمایت ایران را از تشدید خشونت و بی ثباتی در افغانستان بر ملا می سازد.
روزنامه می افزاید که ستراتیژی حمایت ایران از جنگجویان مسلح درافغانستان دو بخش دارد
اول، ایران می خواهد امریکا را در منطقه تضعیف کند
و دوم از نفوذ گروه تندرو دولت اسلامی درمنطقه، جلوگیری کند
از سوی دیگر، افزایش حملات جنگجویان طالبان در این اواخر و پیشرفت در گفتگوهای صلح با حکومت کابل، شاید این ذهنیت را ایجاد کرده باشد که عدهء از اعضای طالبان به قدرت برسند.
یک دیپلومات غربی به والستریت ژورنال گفته است که تهران به قدرت رسیدن دوباره طالبان، دل خوش کرده، اما این کشور به طور مکرر گزارش های کمک مالی و نظامی به طالبان را رد کرده است.
یک مقام سابق حکومت افغانستان به این روزنامه گفته است که ما هر زمانی که موضوع کمک مالی و نظامی ایران  به طالبان را مطرح کردیم، جانب ایران آن را رد کرده است.
افزایش کمک مالی و نظامی ایران به طالبان مسلح درافغانستان نظریهء را به میان می آورده که این مساله شاید به خط مشی حکومت امریکا بر تمام منطقه شرق میانه تاثیر گذارد.
ایدرایس، رییس روابط خارجی کانگرس امریکا از حزب جمهوریخواه انکشور می گوید، موافقت روی برنامه اتمی ایران و رفع تعزیرات اقتصادی بین المللی بر این کشور، این امکان را افزایش خواهد داد که ایران جنگجویان طالبان را بیشتر کمک مالی و نظامی نماید.
سناتور جان مک کین رییس کمیته خدمات نظامی کانگرس می گوید، ایران برای ادامه تلاش هایش در یمن، سوریه، عراق و لبنان حمایت مالی و نظامی خود را در افغانستان، افزایش داده است.
مقامات امریکایی می گویند، ایران از مهاجران افغان در آن کشور استفاده می کند و حتی از آنها در جنگ سوریه به حمایت از رژیم بشار الااسد استفاده می نماید.
روزنامه واستریت ژورنال در ادامه از قول مقامات افغان می نویسد، اسناد واضح موجود اند که ایران برای جنگجویان مسلح کمپ های آموزشی دارد.
عبدالله قوماندان طالبان افغان همچنان تایید کرد که مراکز آموزش نظامی جنگجویان درشهرهای تهران، مشهد، کرمان و زاهدان فعال اند.
یک مقام عالی رتبهء افغان گفت که قبل از این ایران طالبان را تنها کمک مالی می کرد، اما اکنون سلاح و مهمات نیز برای آنها فراهم می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا