گزارش ها

گروه طالبان : با امریکا گفتگو های مستقیم داشته ایم

کابل 7 اسد / باختر
گروه طالبان پذیرفته اند که نماینده گان این گروه هفته گذشته با شماری از مقام های امریکایی  دردوحه پایتخت قطرگفتگو های مستقیم داشته اند.
این نخستین باری است که گروه طالبان  تایئد کرده اند که نماینده گان این گروه با مقامات امریکا یی رودر رو گفت وگو های مستقیم را آغار کرده اند درحالیکه  قبل براین نیز گزارش های درمورد دیدار های میان نماینده گان طالبان و امریکا منتشر شده بود یعنی  نمایندگان آمریکا و طالبان چندین بار به صورت غیر مستقیم در قطر، افغانستان و امارات متحده عربی دیدار داشته‌اند اما از سوی این گروه رد گردیده بود .
گزارشگرآژانس باختر مینگارد : رسانه‌های پاکستانی  با انعکاس  این موضوع نگاشته اند که یک مقام ارشد گروه طالبان گفته است که ریاست این هیئت امریکایی را در این مذاکرات الیز ویلز، معاون دستیار وزیر خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی بر عهده داشته است.
معتصم آغا جان وزیر پیشین مالیه رژیم طالبان  گفته است که تمرکز اصلی این مذاکرات مقدماتی روی زمینه سازی برای ادامه تماس‌ها و ملاقات‌های آینده بین گروه طالبان و امریکا بوده است.
این مقام ارشد طالبان گفته است که فضای عمومی این ملاقات بسیار خوب بوده و بحث‌ها نیز مثمر بودند.
از سوی هم در برخی از روزنامه های امریکایی گزارشهای در مورد دیدار هفته گذشته نماینده گان گروه طالبان با مقام های امریکا یی در دوحه منتشر شد، ولی مقامات آمریکا تا کنون در این رابطه اظهارنظری نکرده‌اند.
اما یک مقام وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌های منتشر شده در رابطه با گفت‌وگوهای قطر تنها گفته است  که ایالات متحده برای پیشبرد روند صلح در مشورت نزدیک با دولت افغانستان همه راه‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کند.
این درحالیست که  طالبان همواره مذاکره با حکومت افغانستان را رد کرده و خواستار مذاکرات مستقیم با امریکا شده اند، اما مقام‌های امریکایی پیوسته تاکید کرده بودندکه هر گونه مذاکره در پیوند به آینده سیاسی افغانستان بین حکومت افغانستان و گروه طالبان انجام خواهد شد.
آغاز گفت وگو های مستقیم میان گروه طالبان و شماری از مقام های امریکایی درحالی مهرتائید خورده است که  نزدیک به یک ماه است که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا به دیپلمات‌های خود دستور داد تا به صورت مستقیم با طالبان وارد مذاکره شوند زیرا روند صلح به رهبری افغان‌ها ناکام بوده است
اما دولت افغانستان و شورای عالی صلح این کشور تاکید دارند که نقش آمریکا در روند صلح، تسهیل کننده خواهد بود و این روند باید به رهبری افغان‌ها صورت گیرد.
برخی از اعضای شورای عالی صلح  درواکنش به نشر این خبر تاکید  کرده است  که هیچ مذاکره ای  درباره صلح افغانستان بدون رهبری افغان ها انجام نخواهد شد زیرا روند گفتگو های صلح یک  روند کاملاً افغانی است  وهیچ کسی به نماینده گی  از افغان ها صحبت کرده نمی تواند ، مگر این که  این تلاش ها به خاطرهمکاری وتسهیل گفت وگو ها باشد .
بربنیاد گزارش های منتشر شده پیرامون گفت وگو های صلح افغانستان نشست  های چند جانبه میان کشور های همسایه و منطقه وفراتراز منطقه برگزار شده بود اما دران نماینده افغانستان حضورنداشت و دیده شد که بدون حضور نماینده افغانستان همچو نشست نتیجه ای  در پی نخواهد داشت .
درحالیکه حکومت وحدت ملی از هرنوع تلاش های ملی وبین المللی درراستا گفت و گو های صلح افغانستان پشتیبانی کرده  است زیرا درحال حاضر نقش آمریکا  و کشورهای دیگر در روند صلح، تسهیل کننده خواهد بود و این روند باید به رهبری افغان‌ها صورت گیرد . جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا