جهان

کرونا؛ نتایج اولیه واکسین تربیت‌کننده سیستم ایمنی بدن مثبت بود

واشنکتن/ بی بی سی/ ۳۰ثور/ باختر
یک کارخانه داروسازی بزرگ در امریکا می‌گوید؛ نتایج اولیه آزمایش یک نوع واکسین جدید که به سیستم ایمنی بدن نحوۀ مقابله با ویروس کرونا را یاد می‌دهد، مثبت است و توانسته است بدن بیماران را از عفونت‌های ناشی از کووید۱۹ مصوون دارد. قرار است مرحله اصلی آزمایش این واکسین تا ۴۰ روز دیگر آغاز شود٬ اما شرکت مادرنا گفته است از اکنون روی تولید انبوه آن سرمایه‌گذاری می‌کند.
کارخانه داروسازی مادرنای امریکا می‌گوید؛ در خون نخستین ۸ نفری که این واکسین را دریافت کرده بودند٬ انتی بادی های خنثی‌گر ویروس کرونا یافت شده است.
این شرکت همچنین می‌گوید؛ واکنش بدن این ۸ نفر مشابه واکنش سیستم ایمنی بدن کسانی بود که به ویروس جدید کرونا مبتلا شده بودند.
شرکت مادرنا گفته مرحله بزرگتر آزمایش این واکسین که می‌تواند نشان دهد آیا تزریق آن واقعا از عفونت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری خواهد کرد، در ماه جولای – ۴۰ روز دیگر- آغاز خواهد شد.
تحقیقات برای ساخت واکسین کووید۱۹ با سرعت بی‌سابقه در نقاط مختلف جهان در جریان است به طوری که هم اکنون ۸۰ گروه تحقیقاتی در کشورهای مختلف سرگرم ساخت واکسین‌های مختلف برای مقابله با این ویروس تازه شناخته شده کرونا استند.
مادرنا نخستین گروه داروسازی بود که آزمایش تجربی واکسین کرونا را آغاز کرد. نام واکسین این شرکت م.آر.آن.ای ۱۲۷۳ است.
این واکسین حاوی بخش کوچک و ناکاملی از ساختار کدهای ژنتیکی ویروس کرونا ۲۰۱۹ است که به داوطلبان تزریق می‌شود. محققان امیدواراند که این ساختار ناقص ژنتیکی بدون این که فرد را بیمار کند، به سیستم ایمنی بدن او یاد دهد که انتی بادی مناسبی برای مبارزه با ویروس کامل تولید کند و این انتی بادی را در حافظه خود نگه دارد تا در صورت مواجهه با ویروس واقعی آمادگی دفاع از خود را داشته باشد.
فریده بابک

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا