سیاستاخباراقتصاد

مقررۀ صدور جواز ساختمانی و جلوگیری از تخلفات ساختمانی، به بحث گرفته شد

کابل /11دلو/ باختر

جلسه یی به ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، امروز، مقررۀ صدور جواز ساختمانی و جلوگیری از تخلفات ساختمانی را مورد بحث قرار داد.

به اساس معلومات دفتر  مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،ابتدا کبیر عیسی خیل رییس واحد حقوقی ریاست جمهوری، مقررۀ صدور جواز ساختمانی و جلوگیری از تخلفات ساختمانی را که به اساس هدایت رییس جمهور و در همکاری با معاونیت اول ریاست جمهوری و شاروالی کابل ترتیب شده است، به جلسه ارائه کرد.

کبیر عیسی خیل از تعدیلات در هفت بخش از جمله تفکیک ساحات پلانی و غیر پلانی، مشخص شدن صلاحیت های کمیته و تفکیک صلاحیت های کمیته و شورای عالی آب، زمین و توسعۀ  شهری، تست خاک و مشخص کردن معیارهای جیولوجیکی به خاطر اعمار ساختمان ها، تثبیت و تعیین قیمت زمین، اجازه برای ایجاد مراکز خدمات عامه به منظور اعمار ساختمان ها، اعطای جواز ساختمان بعد از تست خاک و مدیریت و تنظیم صندوق شهری، یادآوری کرد.

کبیر عیسی خیل پیشنهاد کرد که مسودۀ این مقرره و اساسنامۀ صندوق توسعه شهری به خاطر تصویب به جلسۀ کابینه ارائه خواهد شد و کمیته جلوگیری از تخلفات در اولین نشست انتخاب شود. ادارۀ ارگان های محل و شاروالی کابل، طرزالعمل تطبیق مقررۀ برای تمام شهرهای افغانستان را ترتیب کنند و همچنان پوهنتون پولی تخنیک و ادارۀ ملی نورم و استندرد افغانستان روی معیارهای تست خاک کار خواهند کرد.

بعد محمد داوود سلطان زوی شاروال کابل از مقررۀ صدور جواز ساختمانی و جلوگیری از تخلفات ساختمانی ستایش کرد و گفت که از آن برای غنامندی مقررۀ شاروالی کابل، استفاده خواهد شد.

بعد فضل احمد معنوی وزیر عدلیه با بحث روی مقررۀ متذکره، ایجاد صندوق شهری را یک ابتکار خواند و گفت که این یک فرمان تقنینی شود. وی افزود که وضع جرایم بخشی از جزا و بحث اختلافی است که در این رابطه دیدگاۀ جداگانه و مقاومت موجود است.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری از بحث و قابل اجرا کردن موضوع تخلفات شهری تشکر کرد و گفت که این مشکل ظاهراً کوچک معلوم می شود، اما در حقیقت بسیار بزرگ است و سال ها پولیس ملی مصروف جلوگیری این تخلفات بوده و تا هنوز آنرا کنترول نتوانسته است.

صالح گفت که بسیاری ها در اثر تخلفات شهری به گونه غیرقانونی میلیونر و میلیاردر شدند. بخاطر جلوگیری از بزرگ شدن این مشکل و فاجعه، مقررۀ متذکره به زودترین فرصت ممکن، تطبیق گردد. وی افزود که اگر در این بخش کدام نقیصه موجود باشد، در سه ماه اول به گونه اساسی اصلاح شده می تواند.

وی با پیشنهاد ایجاد کمیسیونی به هدف بررسی، گفت که هنوز هم بسیاری از اپارتمان ها در شهر کابل غیرمعیاری است و قابل زندگی نیست. وی با تاکید افزود که در شهر کابل به ویژه در دامنه کوه ها جلو غصب را می گیریم. بعضی افراد اعمار ساختمان ها را توقف دادند، اما بعضی شان هنوز هم ادامه می دهند.

رییس جمهوری درکنار  بحث در مورد مقررۀ متذکره، گفت که اول استعجالیت مهم است، در این هفته جلسه کابینه تدویر و این مقرره تصویب خواهد شد. وی افزود که هدف از جلوگیری از تخلفات شهری و سایر تخلفات، تعهدات بین المللی نه، بلکه شرعی ساختن جایدادها می باشد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد که هنوز هم حق مالکیت مردم تامین نشده است  و تعریف مالکیت آنان در چهاردیواری محدود است. حس مالکیت برای ما اساسی و برای اینکه شهروند مسوول باشیم، مهم است.

رییس جمهوری با تاکید گفت که در ساحات غیرپلانی، پلانگذاری شود. ساحات اساسی تشخیص و در مطابقت به یک پلان واضح، اجازه اعمار ساختمان ها داده شود. وی افزود که در بعضی ساحات مانند پل آرتل تا چمن حضوری که قلب کابل قدیم است، برای حفاظت آثار تاریخی نیاز داریم و این ساحات باید طبقه بندی واضح شود.

رییس جمهوری گفت که برای ساحات غیر پلانی، پلان واضح ارائه خواهیم کرد که در آینده انسجام واضح به میان آید. در این گونه ساحات مردم با استفاده از شیوه موثر جاپانیان که قیمت زیربنا بالای پروژه ها افزود نمی شود، زیربناها و ساحات عامه را تفکیک می کنند و سپس آنرا انکشاف می دهند، باید عیار شود. در این ساحات از زورگویی و تخلفات جلوگیری و خاک تست شود.

رییس جمهوری به معاون اول ریاست جمهوری به خاطر ایجاد کمیسیون هدایت داد و گفت که تحت نظر موصوف چندین کمیته فعالیت خواهد کرد. وی افزود که با اقدامات معاون اول رییس جمهوری، عواید و خدمات اساسی شاروالی کابل افزایش خواهد یافت.

رییس جمهوری در اخیر سخنانش گفت که ایجاد صندوق انکشاف شهری که موضوع کلیدی است، معطل نشود و مصارف پول صندوق برای احیای ساحات مختلف شهر کابل و ایجاد پارک ها و ساحات سبز، دورانی به مصرف برسد و به رویت آن، ساحات کوهستانی اصلاح شود . ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا