اقتصاد

افغانستان از طریق ایران به هند وصل شد

دهلی جدید – بی بی سی نیوز – ۸ عقرب – باختر
اولین محموله کمک‌های هند که از طریق بندر چابهار در ایران به افغانستان خواهد رسید، دیروز یکشنبه هند را ترک کرد اینگونه افغانستان از طریق بندر چابهار ایران به هند و جهلن وصل شد.
به گزارش آژانس باختر به نقل از شبکه خبری بی بی سی ، این محموله‌ شامل ۱۵هزار تُن گندم کمکی هند به افغانستان است.
وزیران امور خارجه افغانستان و هند در یک کنفرانس ویدیویی استفاده از بندر چابهار را برای نزدیکی روابط و توسعه اقتصادی هر سه کشور مهم خواندند.
سال گذشته افغانستان، هند و ایران موافقتنامه سه جانبه چابهار را امضا کردند که بر مبنای آن افغانستان و هند می‌توانند مبادلات تجارتی‌شان را از طریق بندر چابهار ایران انجام دهند.
سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند در کنفرانس ویدئویی امروز اعلام کرد ارسال محموله‌های گندم به افغانستان آغاز شده و گفت که این محموله‌ها از بندر کندلا در ایالت گجرات از طریق بندر چا بهار به افغانستان می‌رسد.
هند در سال جاری میلادی وعده کرده ۱۱۰ هزار تُن گندم به افغانستان کمک کند که در شش ماه آینده از راه بندر چابهار به افغانستان خواهد رسید.
قرار است این گندم در "ذخایر استراتیژیک وزارت زراعت و مالداری" در شش ولایت افغانستان نگهداری شود.
در همین حال نارندرا مودی، صدراعظم هند هم در توییتر آغاز انتقال محموله گندم را به افغانستان و ایران تبریک گفت و نوشت که "این پیشرفت صفحه جدیدی را در همکاری‌ها و روابط منطقه‌ای رقم می‌زند."
سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند گفت: "ما به منظور برداشتن موانع و با استفاده از جغرافیا و افکارمان راه دهلیز هوایی را افتتاح کردیم و اینک برای گسترش آن تلاش می‌کنیم تا راه‌های آبی را هم بپیماییم و به همدیگر برسیم."
ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا