گزارش ها

مسوولان امنیتی : نهادهای امنیتی کشور توانایی دفاع از کشور را دارند

کابل باختر/ 8/ جدئ
مقام های نهادهای امنیتی کشور تاکید دارندکه نیروهای امنیتی کشورپس از گرفتن مسوولیت های امنیتی درکشور قادر به دفاع ازکشور هستند.
این درحالیست مسوول اتحادیه اروپا برای ماموریت آموزش پولیس افغان میگوید، درحالیکه نیروهای محاربوی امریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو بعداز سیزده سال جنگ با طالبان مسلح افغانستان راترک میکنند نهادهای امنیتی این کشور در پیشبرد این وظیفه، خطر با حملات بی سابقه طالبان روبرو است.
او همچنان گفته است که امسال پنج هزار منسوب نهاد های امنیتی افغان جان های شان را در نبرد با طالبان ازدست دادند.
دولت وزیری معاون وزارت دفاع ملی درمصاحبه با خبرنگار آژانس باختر گفت: درست است که امسال نسبت به سال گذشته تلفات نهادهای امنیتی ما بیشتر بوده است ولی نه دراین سطح که دراین گزارش انعکاس یافته است .
وی علت تلفات نهادهای امنیتی را دفاع مستقلانه، عملیات های مستقلانه وطرح برنامه های نظامی و خروج قوای بین المللی از افغانستان عنوان کرد.
به گفته وزیری، با به عهده گرفتن تمام مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی، نهادهای امنیتی کشور برنامه های هماهنگی را درمبارزه با دهشت افگنان روی دست دارند و تاجای هم این برنامه ها در حالت عملی شدن قراردارد.
داکتر نجیب الله دانش معاون سخنگوی وزارت امور داخله درگفتگو با خبرنگار آژانس باختر گفت: با ختم ماموریت جنگی نیروهای بین المللی پولیس ملی آماده هرنوع دفاع ازکشور را دارد و پولیس ملی ازتمام توانایی های رزمی برخوردار است و برای ازبین بردن مراکز دهشت افگنان درهماهنگی با نهادهای امنیتی کشور آمادگی های لازم داریم .
او افزود که تلفات پولیس نظر به گزارش منتشر شده کمتر بوده وپولیس ملی درعملیات های مختلف درنقاط کشور دست آوردهای خوبی داشته و این دست آوردها نشاندهنده آنست که جامعه جهانی از شجاعت پولیس ملی و تمام نهادهای امنیتی کشور دردفاع از این سرزمین قدر دانی کرده اند و به همین منظور رهبری تمام عملیات های نظامی پس از سال 2014 به نهادهای امنیتی کشور سپرده میشود.
این اظهارات مسوولان وزارت های دفاع و داخله در حالی بیان میشود که کارل اکی مسوول اتحادیه اروپا برای ماموریت آموزش پولیس افغان در مصاحبه خودگفته است مشکل پولیس این است که چگونه مسوولیت شان را در جنگ با شورشیان تنظیم وهماهنگ کنند زیرا نیروهای پولیس کمتر از حمایت اردو برخوردار بوده و از کمک هوایی و امکانات انتقال زخمی های پولیس از میدان جنگ و تداوی آنها در شفاخانه ها ، کمتر مستفید میشوند.
به گفته وی، اتحادیه اروپا یکصدو پنجاه و هفت هزار پولیس ملی را آموزش و تمویل میکند.
او تاکید کرده است انتظار میرفت که اوضاع امنیتی در افغانستان بعداز اینکه نیروهای افغان مسوولیت امنیتی کشور شان را بدوش بگیرند به وخامت گراید و به گفته وی چنین وضعیت شاید هم برای چند سال آینده ادامه یابد.
اما مسوولان نهادهای امنیتی کشور اطمینان داده اندکه نهادهای امنیتی کشور درحد توانایی رسیده اندکه میتوانند از حریم کشور شان در هر مقطع زمانی دفاع کنند و این توانایی را درجریان سال جاری به جهانیان نیز نشان داده اند.
درهمین حال نظامیان امریکایی وکشورهای عضو ناتو از همکاری دراز مدت از نهادهای امنیتی کشور نیزوعده داده اند.
ضمناً دولت به منظور هماهنگی بیشتر میان نهادهای امنیتی طرح احیا مجدد گارنیزیون های نظامی را روی دست گرفته است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا