جهان

امریکا به افغانستان و جهان ۸۰ میلیون دوز واکسین مساعدت می‌کند

واشنگتن/صدای امریکا/15جوزا/ باختر
امریکا ‌اعلام کرد که تا پایان ماه روان میلادی ۸۰ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ را به کشورهای نیازمند مساعدت خواهد کرد.
به گزارش آژانس باختر به نقل از صدای امریکا؛ براساس اظهارات مقامات امریکایی، افغانستان نیز شامل کشورهای است که از این کمک‌ها مستفید خواهد شد.
مقامات امریكایی می‌گویند كه براساس یک برنامهٔ ویژه ۲۵ میلیون دوز این واکسین‌ها به مناطق که بیشتر به واکسین نیاز دارند فرستاده خواهد شد.
از این تعداد، حدود هفت میلیون دوز به آسیا، از جمله به افغانستان، پاکستان، بنگله دیش، هند، سریلانکا، اندونیزیا، لاوس، مالیزیا، مالدیف، نیپال، پاپوا نیو گینی، جزایر اقیانوس‌آرام، فیلیپین، تایوان، تایلند و ویتنام فرستاده خواهد شد.
بر اساس آخرین گزارش وزارت صحت افغانستان، از آغاز شیوع ویروس کرونا تا اکنون، ۷۷هزار و ۹۶۳ نفر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند که از این میان، سه‌هزار و ۱۰۴ نفر جان باخته اند.
افزون برآ ن حدود ۱۹ میلیون دوز این واکسین‌ها از طریق برنامهٔ کوواکس ملل متحد به کشورهای مستحق توزیع خواهد شد.
این کشور ها شامل ارجنتاین، بولیویا، برازیل، کولمبیا،‌ اکوادور، پاراگوای، پیرو، کوستاریکا، السلوادور، گواتیمالا، هاندوراس، هایتی، جمهوری دومینک و پاناما می‌باشد.
شش میلیون دوز دیگر این واکسین ها به کشورهای همسایه و متحدان امریکا چون کانادا، کوسوو، مکسیکو، کوریایی جنوبی، اوکراین، نوار غزه، مصر، گرجستان، عراق و یمن فرستاده خواهد شد و کارمندان خط اول مبارزه با ویروس کرونا ملل متحد در اولولیت قرار خواهند داشت.
بر علاوه، پنج میلیون دوز واکسین در هماهنگی با اتحادیه افریقا به کشورهای افریقایی فرستاده خواهد شد.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا به خبرنگاران گفت که با به دسترس قرار گرفتن واکسین های بیشتر، این کمک ها ادامه خواهد یافت. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا