گزارش ها

تفسیربرخبر: دوقوماندان مطرح طالبان درخصوص مذاکرات صلح دچار اختلاف اند

کابل باختر/ 22/ حوت
مقام های پاکستانی تلاش های تازه را آغازکرده اند تا دیدگاه های متفاوت دررهبری طالبان را درخصوص مذاکرات صلح با دولت افغانستان نزدیک سازند.
اخبار وجود داردکه درحال حاضر اسلام آباد از دو قوماندان مطرح طالبان میزبانی میکند که یکی طرفدار مذاکرات صلح با دولت افغانستان بوده و قوماندان دیگر همچنان نظریه گفتگوهای صلح را نادیده میگیرد.
گفته شده که مقام های پاکستانی به طالبان گفته اند که آماده مذاکرات صلح با دولت افغانستان شوند و اختلافات شان راکنار بگذارند . با آنکه طالبان روز گذشته با صدور اعلامیۀ مذاکرات صلح با دولت افغانستان را ردکرده اند و تاکید داشته اند هیچ هیئت به نمایندگی از آنها درداخل افغانستان ویا کشور دیگر با مقامات دولت افغانستان مذاکره نکرده اند، مگر اخبار وجود دارد که هیئت از طالبان در هفته های گذشته دراسلام آباد بوده است ، مولوی عبدالسلام حنفی یکی از اعضای گروه طالبان است که با مقامات پاکستانی درخصوص روند صلح با دولت افغانستان گفتگوهای داشته است و مولوی عبدالسلام حنفی ازقطر به اسلام آباد آمده بود .
همچنان مقامات پاکستانی روابط خود را با بعضی از قوماندانان وچهره های مطرح درطالبان حفظ کرده اند و ملاقات اخیر مقام های پاکستانی با ملا منصور و ملا ذاکر قیوم نشانۀ ازاین روابط است.
مطبوعات پاکستانی واضح ساخته اند که ملا منصور طرفدار صلح است و تاکید دارد تا طالبان مشکلات شان را ازطریق تفاهم و مذاکره حل نمایند درحالیکه ملا ذاکرقیوم که تازه از زندان گوانتانامو آزاد شده و رهبری بخش نظامی طالبان را به عهده دارد مخالف گفتگوهای صلح است.
مقام های پاکستانی گفته اند که ملا منصور تاکنون موفق نشده است تا نظر ملا ذاکرقیوم را به مذاکرات صلح معطوف سازد و موافقه او را بدست بیاورد.
آگاهان سیاسی درپاکستان میگویند که موافقت و یا مخالفت ملا ذاکر قیوم بر روند صلح اثر گذار است . درهمین حال تاکید مقامات پاکستانی براین است که طالبان باید اختلافات شان راکنار بگذارند.
با آنکه طالبان در تشکیلات درونی روی مذاکرات صلح با هم دیدگاه اختلافی دارندمگر مطبوعات خبری حرف اخیررا به ملا محمد عمر رهبر این گروه نسبت میدهند یعنی تصمیم اخیر را او میگیرد درحالیکه از ملا عمر مدت است خبری نیست و درهیچ جای دیده نشده است.
همچنان اخباری وجود دارد که طالبان درچند دستگی به سرمیبرند و احتمال نفوذ داعش درمیان این گروه جدی تر شده است .
حتا شماری از آگاهان سیاسی میگویند که ملا ذاکر قیوم ازجمله آن طالبانی است که با داعش همخوانی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا