اقتصاد

وزارت مالیه از رشد عواید ملی خوشبین است

کابل باختر 11 حمل
وزارت مالیه می گوید که در عواید ملی کشور افزایش قابل ملاحظه ای رونما گردیده است
به گزارش آژانس باختر، بر اساس گزارش نهایی ربع اول سال 1394 معینیت عواید و گمرکات آن وزارت ، وضیعت جمع آوری عواید ملی را در ربع اول سال جاری خیلی خوب تلقی نموده و از هدف پیش بینی شده توانسته اند تا یک فیصد عواید را بلندتر جمع آوری نمایند. اگر عواید ربع اول سال جاری با سال پار در مقایسه گرفته شود 4 فیصد افزایش را نشان میدهد  و اگر این حالت به همین منوال دوام پیدا کند نه تنها به هدف تعیین شده میرسد بل میتواند از هدف تعیین شده هم بلندتر عواید را جمع آوری نماید.
هدف تعیین شده برای جمع آوری عواید سال 1394 خورشیدی یک صدو بیست اعشاریه چهار ملیارد افغانی تعیین گردیده است که از آنجمله 24.26 ملیارد افغانی آن برای ربع اول سال جاری پیش بینی گردیده بود که خوشبختانه  وزارت مالیه توانسته است 24.47 ملیارد عواید را جمع آوری نماید که 21 ملیون افغانی افزایش را نشان میدهد.
ارقام ذکر شده مجموع عواید گمرکی، مالیاتی و غیرمالیاتی را نشان میدهد و اگر به وضیعت گمرکات دیده شود در آن هم افزایش قابل ملاحظه آمده است. ریاست گمرکات توانسته است در ربع اول سال جاری یازده اعشاریه ششصدو پنجاه و شش ملیارد افغانی عواید را بدست بیاورد که از هدف تعیین شده 9.9 فیصد بیشتر است. این در حال است که با مقایسه سال گذشته در اظهار نامه 4.1 فیصد کاهش بوجود آمده است و و در گمرکات لاری ها  و موتر ها نزدیک به 13.8 فیصد کاهش آمده است .
در بخش تجارت 14 فیصد افزایش آمده است که این افزایش در حجم تجارت نبوده بلکه در بخش قیمت مواد میباشد.
در اظهارنامه 14.8 فیصد افزود شده است ولی  بالای موتر ها لاری 27 فیصد عواید بلند رفته است که آینده خوب را نشان میدهد.
در اعلامیه تذکر رفته باور و نگاه وزارت مالیه این است که جمع آوری عواید بسیار خوب جریان دارد و یقین داریم به وقت معین به اهداف تعیین شده خود میرسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا