سیاست

رئیس جمهوری: بیرق افغانستان، بیرق وقار، عزت، وحدت و مساوات ماست

کابل/۷ اسد /باختر

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان عصر امروز با برافراشتن بیرق کشور، در مراسم روز ملی بیرق سخنرانی کرد.

در این مراسم که در ارگ انجام شد و در آن معاونان رئیس جمهور، شماری از اعضای کابینه و مسوولان نهاد های امنیتی و دفاعی و ادارات مختلف دولتی حضور داشتند، رئیس جمهوربا تبریکی روز ملی بیرق، گفت که بیرق افغانستان سمبول جمهوریت، مساوات مردم، باورمندی نیروهای امنیتی و دفاعی، تعهد زنان و ارادۀ تمام مردم ما است.

رئیس جمهور گفت: از ایام کهن، بخدی در عرف، عنعنات و حماسه های ما به نام شهر بیرق های بلند یاد می شد، از آن زمان افغانستان چند هزار سال تداوم یافته است و هویت ملی دارد و در تمام افسانه های ما، بیرق های قهرمانان ما در اهتزار بوده است.

وی افزود که رستم زابلی که از نیمروز بود، یک بیرق بزرگ رزمی داشت. احمدشاه بابا و سایر قهرمانان تاریخ ما در دوره های مختلف با بیرق درخشش داشتند و جهندۀ مولا علی در بلخ باستان، تکرار عنعنۀ مبارک ما و از ارزش های بلند اسلامی است.

رئیس جمهور گفت که یاد آن سرباز نیروی سرحدی ماندگار خواهد بود که پس از موافقتنامۀ بن در نیمروز بیرق افغانستان را بلند نگهداشت و گفت که این را افغانستان برایم سپرده است، برای آن خون می دهم، اما آن را بر زمین نمی گذارم.

رئیس جمهور کشور گفت: ملالی این بیرق را در میوند بلند کرد و در کنار بیرق، شعر مولانا، امیر علی شیر نوایی، خوشحال خان ختک و سایر شاعران ما ارزش های مشترک ما استند که محور آن عدالت است و این فکر و دیدگاه مشترک نمایندگی از هویت مشترک ما می کند.

رئیس جمهور گفت که امیر علی شیرنوایی و خوشحال خان ختک از نظامی عدالت خواستند که عدالت در آن ممکن نبود، مگر در جمهوریت عدالت ممکن است و اساس است، زیرا وطنداری، مساوات در برابر قانون و پیروی از قانون، نقطۀ اتصال همۀ ماست و در جمهوریت قانون حاکم است.

محمد اشرف غنی با اشاره به اعلامیه ملا هبت الله گفت: به مردم می گوید که از ما اطاعت کنید. من خواستم پاسخش را بدهم، مگر جواب مرا امروز مردم افغانستان برایش دادند و در هر گوشه و کنار کشور این بیرق را به اهتزار در آوردند. بیرق افغانستان، بیرق وقار، عزت، وحدت و مساوات ماست.

رئیس جمهور خطاب به گروه طالبان گفت: ما می خواهیم شما به افغانستان برگردید و آلۀ دست بیگانگان نشوید، افغانان  را نکشید، زیرا در هدف قرار دادن افغانان هیچ‌گونه حیثیت و افتخار نیست. بیایید افغانستان را آباد کنید.

وی افزود: ما ارادۀ ساختن و یکپارچگی وطن را داریم. آغوش جمهوریت بزرگ است و طرح های دیگران کوچک اند. جمهوریت از تمام افغانان است و در آن هیچ فردی به زور، امر و نهی کرده نمی تواند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: ما باید مردم خود را از ارزش های کلیدی آگاه سازیم. وی یکبار دیگر از مسوولان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تشکر کرد و گفت که هر سرباز رضاکار، فداکار وطن، قهرمان واقعی و محافظ ارزش های جمهوریت است.

رئیس جمهور در اخیر سخنانش، گفت: هر باری که ورزشکاران ما در میادین ملی و بین المللی حضور می یابند، بیرق ملی را به اهتزاز می آورند و سرود ملی را می خوانند. ما همه بالای آنان افتخار می کنیم، زیرا یک دولت و ملت تنها به خاطر ارزش های مادی نه، بلکه به خاطر ارزش های معنوی، مطرح استند.

##

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا