اخباراقتصاد

بانک مرکزی: ادعای«ناتوانی بانک مرکزی»در زمینۀ مبادلۀ دالر به پول افغانی نادرست و غیرمسؤولانه است

بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که اظهارات عبدالله الدرداری رییس برنامۀ توسعۀ سازمان ملل متحد در افغانستان پیرامون عدم توانایی این بانک در زمینۀ مبادلۀ کمک نقدی دالر به پول افغانی نادرست و غیرمسؤلانه است.

به گزارش آژانس باختر؛ بانک مرکزی با نشر اعلامیه‌یی گفته است که اظهارات الدرداری مبنی بر ناتوانی این بانک در زمینۀ مبادلۀ 135 میلیون دالر پول نقد از کمک‌های جهانی را رد می‌کند. اعلامیه افزوده که مبلغ متذکره تا اکنون به بانک مرکزی رجعت داده نشده است.

بر اساس این اعلامیه، بانک مرکزی با بانک‌های خصوصی در ارتباط مداوم قرار دارد و با استفاده از سیستم بانکی، ارزهای خارجی را به افغانی مبادله می‌کند و همچنین به منظور تطبیق بهتر سیاست پولی، آمادگی لیلام ارز را نیز دارد.

بانک مرکزی افزوده که روند انتقال پول از طریق سیستم) ACSS)  به 34 ولایت کشور جریان دارد و این بانک آمادگی توزیع کمک‌های نقدی را نیز دارد.

اعلامیه افزوده که بانک مرکزی به منظور جلوگیری از خطر تمرکز، نقش خود را در زمینۀ‌ تسهیل روند انتقال پول ایفا کرده و در این رابطه با دفتر سازمان ملل متحد در تماس است.

بر اساس اعلامیه، بانک مرکزی افغانستان ذخایر کافی پول افغانی را در اختیار دارد و هیچ مشکلی در روند مبادله ارزها وجود ندارد.

بانک مرکزی افغانستان ضمن سپاسگزاری از کمک‌های نقدی سازمان ملل و  نهادهای امدادرسان گفته است که این اداره اعتراض رسمی خوش مبنی بر ابرازنظر نادرست عبدالله الدرداری را به دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان تسلیم کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

گفتنی است که اخیراً خبرگزاری رویترز به نقل از عبدالله الدرداری، رئیس برنامۀ توسعه‌یی سازمان ملل متحد در افغانستان گزارش داده بود که این سازمان حدود ۱۳۵ میلیون دالر در بانکی در افغانستان در اختیار دارد، اما بانک مرکزی نمی‌تواند آن ‌را مصرف کند.

پاینده

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا