فرهنگ

تجلیل ازنوروز با برگزاری برنامه های متنوع ازسوی ریاست اطلاعات وفرهنگ هرات

شهرهرات 4 حمل باختر
ریاست اطلاعات وفرهنگ هرات، با برنامه های متفاوت فرهنگی- هنری جشن نوروز را تجلیل کرد.
در جشن نوروز که با حضور محمد اصف رحیمی والی هرات، فرهنگيان، جوانان وهنرمندان در ولايت هرات، برگزار شد، برنامه هاي متنوع هنري وفرهنگي اجراء شد.
همه ساله شهروندان هرات ،با برگزاري جشن دهقان ،نواختن زنگ آغازسال تعليمي وبرافراشتن علم مبارك ازسال نو استقبال مي نمايند، ولي اين براي نخستين باراست كه فرهنگيان هرات به استقبال سال نو ونوروز ميروند.
محمد آصف رحيمي والي ولايت هرات دراین مراسم با استقبال از این جشن سال نو خورشیدی را که بنام سال جوانان نام گذاری شده است تبریک گفت.
والی هرات اظهار کرد که حکومت وحدت ملی با نام گذاری این سال بنام جوانان سهولتهای بیشتر تعلیمی،  تحصیلی، و کاریابی را به این قشر فراهم خواهد ساخت.
رحیمی همچنان با یاداوری از اهمیت فعالیتهای  فرهنگی خاطر نشان ساخت که فصل بهار فرصت مناسبی است تا همزمان با زنده شدن طبیعت، با پیروی ازفرهنگ اصیل نیاکان واجداد خود ،با برنامه های متنوع فرهنگی وهنری به استقبال سال جدید برویم.
محمد آصف رحیمی از طرح برنامه های خاص فرهنگی در آینده نزدیک اطمینان داده گفت، نوروز بخش مهمی از هویت و تاریخ فرهنگی اين حوزه تمدن است.
در عین حال آریا رووفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ نیز ضمن یادآوری از تاریخچه تجلیل از جشن نوروز بیان کرد که ایجاد محیط شاد می تواند مردم را از افسردگی وانزوا دور نگه دارد.
رئیس اطلاعات و فرهنگ با تقدیر از کسانی که این اداره را برای برگزاری این جشن همکاری نموده اند گفت: پیشینۀ برگزاری نوروز در بلخ از مرز تاریخ تا ژرفای اسطوره امتداد یافته است تا جایی که فردوسی، البیرونی، طبری و دیگران این مراسم را به جمشید پادشاه پیشدادی بلخ نسبت داده اند.
در این مراسم بر علاوه دکلمه شعر شاعران، نمایش تمثیلی، نوازندگان و اوازخوانان به اجرای موسیقی پرداختند.
جشن باستاني نوروز از زمانه‌هاي باستان تا كنون‌، با شكوهمندي در سرزمين افغانستان تجليل مي‌گردد. اين جشن باستاني كه نويدبخش ختم زمستان و آغازگر بهار مي‌باشد، تاريخ كهن دارد.
در درازناي تاريخ اين جشن‌ِ بهاري از نسلي به نسلي به ميراث رسيده و در هر مقطع تاريخي‌، به تناسب شرايط و خواسته‌هاي زمانه به شكلها و شيوه‌هاي خاص برگزار شده است.‌
در تجليل از اين جشن و مراسم كهن و باستاني‌، مبتني بر فرهنگ مردم سرزمين باستاني‌اي كه اكنون به نام افغانستان ياد مي‌شود، يك چيز عمده وجود داشته است كه همانا پيشواز از بهار و شكرگزاري در برابر خداوند بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا