گزارش ها

طالبان گروه که ازجهاد ومنافع ملی تعریف ندارد

کابل باختر/ 10/ جدی
باآنکه مسوولان محلی در برخی از ولایت ها ازحمایت تسلیحاتی روسیه از طالبان سخن میگویند نماینده آنکشور در سازمان ملل متحد میگوید که اعضای داعش ذریعه چرخبال به شمال افغانستان انتقال داده میشوند.
گزارشگرآژانس باختر مینگارد : ویتالی جورکین
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفته است که اطلاعاتی وجود دارد که نشان میدهد افرادداعش ذریعه چرخبال بدون نشانه به شمال افغانستان انتقال داده میشوند.
چورکین گفته است که گروه داعش پناهگاه ها وکمپ های را درداخل خاک افغانستان ایجاد کرده اند و تا اکنون 700 خانواده از اعضای داعش از سوریه به افغانستان انتقال داده شده اند.
با آنکه این دیپلومات روسی از انتقال داعشی ها ذریعه چرخبال به شمال افغانستان سخن گفته و از حضور 700 خانواده از اعضای داعش در داخل افغانستان یاد آور شده مگر نگفته که این افراد ازکجا به شمال افغانستان انتقال شده اند و یا این 700 خانواده داعشی درکدام بخش از افغانستان حضور دارند.
مهمتر این که چورکین باید واضح بسازد که 700 خانواده داعش که درسوریه بودند چگونه به افغانستان آمده اند درحالیکه افغانستان مرز مشترک باسوریه  ندارد.
شماری از آگاهان سیاسی و نظامی افغان میگویند با آنکه حضور داعش دربرخی از نقاط جهان مایه نگرانی است و این نگرانی ها برای افغان ها و هم برای روس ها موجه بوده میتواندمگر منابع امنیتی افغان و باشندگان ولایت های شرقی که شاهد حضور داعش در مناطق شان اند میگویندکه داعش درافغانستان یک نام است و آنانیکه بیرق سیاه این گروه را بلند کرده اند همه افراد طالبان اندکه به دلیل چند دستگی این گروه، اختلافات درونی و یاهم به اساس برنامه های سازمان استخبارات نظامی پاکستان درتبانی با سازمان های استخباراتی شماری ازکشورهای حوزه خلیج طالبان را تغییر هویت داده نام آنها راداعش گذاشته اند.
ازطرف دیگر نام داعش به یک وسیله برای روس ها تبدیل شده تا فضای رعب و وحشت را درکشورهای آسیای میانه به میان آورد و به بهانه دفاع از این کشور ها حضور نظامی خود را درآسیای میانه بیشتر سازد.
ایتالی چورکین درحالی از انتقال افراد داعش به شمال افغانستان سخن میگوید که والی کندز از همکاری نزدیک تسلیحاتی روسیه با طالبان سخن گفته و والی فراه هم از همکاری نزدیک ایران با این گروه حرف های داشته است.
به باور آگاهان امور نظامی و سیاسی افغان با چند دستگی طالبان اکنون هر شاخه ازاین گروه به طرفداری یک کشورخاص جذب شده اند ، قوماندانان این گروه درشمال درهمکاری با روسیه فعالیت مینمایند درحالیکه قوماندانان طالبان از هرات تا نیمروز برای منافع ایران کار مینمایند و آنانیکه درجنوب قراردارند برای تحقق برنامه های پاکستان فعالیت دارند پس دیگر طالبان ازجهاد ومنافع ملی تعریفی ندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا