گزارش ها

کابل همچنان دلگیر و نفس تنگ است

کابل/ ۹جدی/ باختر
رییس جمهوری در پیوند به آلودگی هوا در شهر کابل به ادارات مربوط دستور های جدی صادر کرده است و مسوولان را موظف ساخته است که به خاطر کاهش آلودگی هوا تدابیر تاخیر نا پذیری اتخاذ کنند اما با وصف آن نگرانی ها نسبت به آلودگی هوای کابل در میان شهروندان افزایش یافته است و نبود فعالیت مرکز گرمی های مکروریان ها٬ این مشکل را مضاعف کرده است.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد، هنوز از فصل سرما ده روز سپری نشده است٬ اما افزایش آلودگی هوا در کابل به گونه جدی نگرانی ها را افزایش داده است که بسیاری از شهروندان می گویند اگر مسوولان امور متوجه این معضل بزرگ نشوند فاجعه یی در راه خواهد بود.
اکثر کارشناسان مدعی اند که نمی شود با برنامه های کوتاه مدت به این معضل پایان داد٬ زیرا تجربه سال های گذشته نشان داده است که برنامه های مقطعی نمی تواند دراین عرصه کار ساز واقع شود.
افزایش میزان فقر در کشور معضل دیگری است که دراین بخش قابل تعمق است. نهادهای مسوول پیوسته هشدار می دهند که کار برد از مواد دودزا و آلاینده کننده اجتناب شود، اما مزد ناکافی معلمان، ماموران و کارمندان خدمات ملکی سبب شده است که خانواده ها علی رغم هشدارها٬ بازهم برای تسخین منازل شان از موادی استفاده کنند که دود بیشتر تولید می کند.
به هر صورت در چنین شرایط نفس گیر به همت مسوولان شاروالی و اداره حفظ و مراقبت مکروریان ها امسال مرکز گرمی ساکنان مکروریان ها فعال نشده است٬ بربنیاد آماری که ارائه می شود٬ تنها در بخش مکروریان ها ۲۸۵بلاک رهایشی وجود دارد که بیشتر از ده هزار اپارتمان دارد. آنان ناگزیر برای مقابله با سردی زمستان از هر امکانی بهره گیرند٬ به همین دلیل یک بخش پرنفوس شهرکابل به جبر وادار کرده شده است که برای تسخین منازل شان در حد امکان از جنراتور، بخاری ها و سایر وسایل گرم کننده استفاده کنند و به همین دلیل آلوده ترین هوای شهر را تنفس کنند.
بنابه آمارها٬ روند اعمار بی رویه بلند منزل ها همچنان در شهر کابل ادامه دارد٬ مالکان این بلند منزل ها برای گرم کردن منازل مربوط از زغال سنگ استفاده می کنند، شهرک ها نیز چنین می کنند. راهکار مقطعی در چنین شرایط دشوار کار سازنیست در گام نخست مالکان بلند منزل ها وادار کرده شوند که بالای مرکز گرمی های شان آله تصفیه کننده دود نصب کنند و یا از گاز استفاده کنند٬ ممکن استفاده از گاز بهترین گزینه باشد٬ اما آیا ممکن است نرخ گاز را متوازن و درحد توان خرید یک مامور و معلم کم درآمد حفظ کرد.
هنوز ده روز از زمستان سپری نشده است٬ در نرخ فی کیلو گاز در مناطق مختلف شهر از پنج تا ده افغانی افزایش به میان آمده است.
اگر مالکان بلند منزل ها و صاحبان سالون های عروسی وهوتل ها و حمام ها به خریداری گازمایع رو به بازار کنند٬ قیمت فی کیلو گازمایع ممکن به مراتب افزایش یابد و به این موضوع زمانی رسیدگی می شود که در شرایط بحرانی حکومت برای مهار بحران وارد عمل شود.
نخست به ذخیره و وارد کردن گازمایع بپردازد و بازار را زیر اداره بگیرد تا مستضعفان نیز بتوانند گاز مورد نیاز را آماده کنند٬ دو دگر اینکه مرکز گرمی های مکروریان ها فعال کرده شود که برای بخش پرنفوس شهر حداقل فرصت تنفس هوای  کمتر آلوده شده فراهم شود. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا