امنیت

مقامات افغان ؛ استخبارات پاکستان درعقب حمله مرگبار برقرارگاه اردوقرار داشت

شرن 5 حوت باختر
درپی حمله مرگبارطالبان مسلح بریک قرارگاه اردوی ملی درولایت کنر ، مقامات افغان استخبارات پاکستان را عامل اصلی این رویداد می خوانند.
بامداد روزیک شنبه صدها طالب پاکستانی  وافغان بریک قرارگاه نظامیان اردو در محل موسوم به تونک ولسوالی مرزی غازی آباد حمله کردند. این حمله منجربه کشته شدن حداقل بیست ویک نظامی شد ونیز گفته شده که جنگجویان پنج سرباز دیگررا با خود برده اند.
شجاع الملک جلاله والی کنر درگفتگو با آژانس باخترگفت که حمله مرگبار برقرارگاه نظامیان اردو ازسوی سازمان استخبارات پاکستان برنامه ریزی شده بود.
ازسویی هم یک مسوول امنیت ملی کنر نیز استخبارات پاکستان را مسوول اصلی این حمله ی تروریستی می خواند.
اوگفت که آنان تحقیقات گسترده ای را درباره چگونه گی این رویداد آغاز کرده اند.
به اساس بررسی های ابتدایی سه نظامی اردو که با طالبان مسلح ارتباط داشتند در زمان پهره داری شان صدها جنگجو را به این قرارگاه نظامی راه دادند.
گفته می شود که نظامیان درحالیکه خواب بودند از سوی طالبان پاکستانی وافغان تیر باران شده اند.
ازاین میان یک سرباز اردو موفق به فرار شده نظامیان یک قرارگاه دیگر را در همان نزدیکی ها از موضوع آگاه می سازد وآنان هم درست هنگامی که طالبان قصد ترک پایگاه نظامیان اردو را داشتند به آنان حمله می کنند.
دراین درگیری چهارطالب مسلح به شمول دو نظامی ارتباطی با جنگجویان کشته شدند.
مقامات دروزارت دفاع وداخله افغانستان وهمچنان مسوولان ولایت شرقی کنر آی اس آی سازمان استخبارات پاکستان را سازمانده این حمله ی مرگبار تروریستی می خوانند.
ازاین میان سترجنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی امروز نیز درمراسم تسلیم دهی اجساد نظامیان کشته شده به خانواده های شان در کابل گفت که این حمله توسط افراد مشخص وکشور مشخص سازماندهی شده بود.
ازسویی هم رییس جمهور در اعلامیه یی این رویداد را محکوم کرده واز پاکستان خواسته تا درمبارزه با تروریزم جدیت داشته باشد.
با این حال کارشناسان سیاسی – نظامی نیزبه این باور اند که آی اس آی با سازماندهی این حمله تروریستی انتقام خون سربازان کشته شده ی پاکستانی به دست طالبان را از نیروهای اردوی ملی افغانستان گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا