سیاستاخبار

سناتوران: درشرایط حساس گفت وگوهای صلح، حامیان تروریزم زیر فشار قرار داده شوند

کابل/ ۱۷ حمل/باختر

درنشست عمومی مشرانوجرگه امروزبه ریاست محمد علم ایزدیارنایب اول مجلس، ازپیشکش شدن طرح‌ های متعدد سیاست ورزان ونهادهای مختلف، به کنفرانس استانبول ابرازنگرانی شد.

 به اساس معلومات دفترمطبوعاتی مشرانوجرگه به آژانس باختر،درجلسه سناتوران ازاختلاف نظرها، چندپارچگی و طرح‌های متعدد که از جانب نهاد‌ها، احزاب و سیاست مداران، درکنفرانس صلح افغانستان دراستانبول، مطرح خواهد شد با نگرانی یاد کرد و بر ضرورت اجماع ملی وایجاد فضای اعتماد میان طرف‌داران جمهوریت، تاکید کردند که به سود روند صلح، حفظ دستآوردهای دو دهه گذشته  بینجامد وکشور به سوی یک بحران مهار ناشدنی نرود.

درجلسه اذعان شد با وجودیکه تلاش‌ها برای برقراری صلح جریان دارد، ولی گروه طالبان درنقاط مختلف کشورجنگ‌ها را شدت بخشیده، دست به انفجار وانتحار وحملات تهاجمی می‌زنند طوری‌که دیروز درولسوالی پغمان چندین تن افراد ملکی ونظامی از اثرحملات تروریستی، جان‌های شانرا ازدست دادند وتاکید شد که نیروهای امنیتی برای سرکوب دشمن برنامه‌های  موثرتر رویدست گیرند و ازسازمان ملل متحد نیزخواستند که درشرایط حساس گفت وگوهای صلح، حامیان تروریزم را تحت فشار مضاعف قرار دهد تا راهکارصلح به نتیجه مطلوب برسد.

درمباحث همچنان، گسترش فساد اداری، مواد مخدر، فقر، نا امنی، عدم تکمیل کابینه حکومت، برکناری یک‌تعداد وزرا به شمول مسعود اندرابی وزیرداخله پیشین بدون دلایل مؤجه، از عواملی دانسته شد که هریک در شرایط کنونی برای نظام موجود چالش سازبوده می‌تواند.

 درجلسه گفته شد قراراست اسد قیصر رییس شورای ملی جمهوری اسلامی پاکستان با یک هیئت پارلمانی آن کشور، به زودی به افغانستان سفررسمی نمایند، از ایشان توقع می‌رود که مقامات آن کشور را وادارند که صادقانه درقضایای افغانستان به ویژه روند صلح کشورهمکاری کنند.

شماری ازسناتوران خشک‌سالی را نیزتهدید برای شهروندان ودهاقین دانستند و تاکید کردند که نهادهای مسوول به ویژه وزارت دولت درامورحوادث طبیعی، برای کاهش تهدیدات خشک‌سالی، برنامه‌های مؤثری را طرح وتطبیق کند.

 هم‌چنان درجلسه، از وزارت صحت عامه به خاطرتطبیق واکسین کرونا درشورای ملی سپاس‌گزاری شد و ابراز آرزومندی شد که این روند درسراسرکشورگسترش یابد.

 درختم مباحث، محمدعلم ایزدیارنایب اول مشرانوجرگه با تاکید براولویت تأمین صلح درکشورگفت که جنگ‌های طولانی وتحمیلی تأثیرات جبران ناشدنی را به جا گذاشته ومردم هرروزشاهد ازدست دادن عزیزان وبربادی کشوراستند و افزود درکنفرانس مسکو به صراحت به نمایندگان طالبان گفته است که زمینه ساز جنگ‌ها ومسوول تباهی کشورشما می‌باشید ومسوولیت دینی و وجدانی تان است که برای بیرون رفت از این وضعیت، در روند صلح مواضع سالم اختیار کنید .

 محمدعلم ایزدیار برشمولیت شورای ملی درروند صلح و مذاکرت نیزتأکید کردو گفت حکومت، شورای عالی مصالحه ملی، تمام سیاسیون و گروه طالبان باید منافع ملی، خواست‌ها و مشکل مردم افغانستان را در کنفرانس ترکیه درنظربگیرند و به یک طرح همه جانبه وقابل قبول مردم ، آینده سیاسی کشور را به اساس رای ونظر مردم رقم بزند تا زمینه تأمین صلح عادلانه و ادغام گروه‌های مسلح غیرمسئول، به وجود آید.

نایب اول مشرانوجرگه تأکید کرد که همه‌گان باید احساس مسوولیت کنند و با خود گذری به توافق سیاسی برسند درغیر آن و درنهایت امر، طرحی را که امریکا برای آینده افغانستان، مدنظرگرفته است تطبیق خواهد شد.

 وی بی اعتمادی‌ داخل نظام را نیز نگران کننده دانست و گفت برخی وزیرانی که از ولسی جرگه رای اعتماد گرفته اند در این شرایط حساس برکنارمی‌شوند و کسانی که رای اعتماد ندارند سرپرست تعیین می‌شوند که این خود سوال برانگیز بوده که اضرار وعواقب نا گواری در قبال خواهد داشت .

دربخش دیگرجلسه، نظربه فیصله کمیتۀ رییسان مشرانوجرگه، ازانجنیرخان محمد تکل رییس عمومی اداره امور آب به خاطر تکمیل و به بهره برداری سد آبی کمال خان، احمد ولی هوتک، عبدالعظیم بدخشی واحمد فواد آریا ورزشکاران کشور که درمسابقات مختلف به پیروزی‌های خوبی نایل شده اند با اهدای تقدیرنامه‌ها از سوی مجلس سنا ، مورد تحسین وتشویق قرارگرفتند. روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا