صحت

بنیاد مجادله علیه سرطان افتتاح شد

کابل باختر 7 اسد
بنیاد مجادله علیه سرطان (ACF) طی محفلی در ارگ ریاست جمهوری با اشتراک رئیس‌جمهور غنی، خانم اول، نمایندگان مردم در ولسی جرگه، وزرا و اعضای کوردیپلوماتیک افتتاح گردید.
به اساس معلومات ریاست مطبوعات و آگاهی عامه ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری به آژانس باختر،  این بنیاد پس از تلاش‌های بخش صحی دفتر خانم اول با همکاری شماری از داکتران و نهادهای شخصی و دولتی فعال شده که شامل یک صندوق وجهی نیز می‌باشد.
رئیس‌جمهور غنی در این محفل با سپاسگزاری از خانم اول، نهادها و افرادی که در افتتاح این بنیاد نقش داشته‌اند از وزارت مالیه خواست که در جلب همکاری دوست‌های بین‌المللی تلاش نماید.
خانم اول، بی‌بی گل غنی، در این مجلس از زحمات خستگی‌ناپذیر اعضای بنیاد و افراد دلسوز و آگاه اظهار قدردانی نمود.
وی گفت: برایم بسیار مهم است که زنان دچار سرطان ثدیه و رحم، در این مرکز تحت معالجه و تداوی قرار می‌گیرند.
خانم اول افزود: ایجاد چنین مراکزی ضرور و باارزش است زیرا بیماران در کشورشان تحت معالجه قرار می‌گیرند و از نظر اقتصادی و روانی برای مردم کمک بزرگی است.
وی از هموطنان خواست که دست به دست هم داده و با مشارکت و همکاری با بنیاد مجادله علیه سرطان، جان هزاران انسان را نجات دهند.
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه، با اعلام حمایت از این بنیاد گفت که وزارت مالیه به نمایندگی از حکومت مبلغ 150 هزار دالر امریکایی را به حیث اولین کمک‌کننده پرداخت نموده است.
وی افزود: برای تقويت اين بنياد با نهادهای بین‌المللی مختلف و جوامع مساعدت‌کننده صحبت صورت گرفته تا سهولت‌هاى هر چه بيشتر را براى بيماران سرطان، فراهم نمایيم.
دکتور فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، درباره امکانات موجود در شفاخانه‌های دولتی به خاطر مقابله با سرطان صحبت کرده گفت که شفاخانه‌ای به خاطر تداوی امراض سرطانی در کشور ایجاد خواهد شد.
دکتور فیروز گفت که وزارت صحت عامه استراتیژی خاص درباره تشخیص، وقایه و تداوی امراض سرطانی داشته و در حد توان به مردم خدمات ارایه می‌کند.
فوزیه علم، مشاور خانم اول، در مورد اهداف این بنیاد صحبت نموده گفت: هدف ما تنها تداوی نیست، بلکه جلوگیری و وقایه از امراض سرطان و  تشخیص به موقع و درست نیز از اهداف مهم این بنیاد می‌باشد.
وی گفت که بخش صحی دفتر خانم اول پس از بررسی شفاخانه‌های دولتی و شخصی مرکزی و ولایتی توانست بوردهای تخنیکی و مشورتی را در این مورد فعال کند.
خانم علم افزود: از هشت ماه به این سو، بخش OPD انکولوجی سرطان در شفاخانه جمهوریت با همکاری جدی وزیر صحت عامه فعال شده است.
مشاور خانم اول خاطر نشان ساخت که اکنون مبتلایان سرطان که قبلاً به خاطر کیمیوتراپی هر سه هفته باید به کشورهای همسایه مراجعه می‌کردند، در این بخش تحت تداوی قرار می‌گیرند.
وی در از اعضای کمیته و زحمات داکتر میهن عبدالله که در ایجاد بخش انکولوجی و این بنیاد نقش کلیدی داشتند، تشکر کرد.

بنیاد مجادله علیه سرطان در حالی افتتاح می‌شود که طبق تخمین سازمان جهانی صحت سالانه نزدیک به بیست هزار واقعه سرطان در افغانستان تشخیص می‌شود و بیماران به خاطر تداوی مجبور به مراجعه به خارج از کشور می‌باشند.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا