اقتصاد

آگاهان اقتصادی و مسوولان امور: مصرف کمک های خارجی ازمجرای حکومتی موثر وشفاف خواهد بود

 

کابل باختر/ 20/ جدی

درحالیکه حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان برای انجام یک سفر رسمی که عمدتاً روی آینده همکاری ها و کمک های ایالات متحده امریکا با افغانستان میچرخد به آنکشور رفته، وزیر مالیه این گفته ها را باردیگر تکرار کرده است که باید کمک های جامعه جهانی با افغانستان ازمجرای حکومتی مصرف شود.

به گزارش آژانس باختر ، عمرزاخیلوال وزیر مالیه که حامدکرزی را در سفر به ایالات متحده امریکا همراهی می نماید درآخرین اظهاراتش گفته است که حامدکرزی رييس جمهوري افغانستان هنگام ملاقات با مقامات امریکایی بر این نکته تاکید خواهد کرد تا کمک های جامعه جهانی منجمله امریکا باید از مراجع حکومتی به مصرف برسد.

به گفته این عضو کابینه ، درحال حاضر تنها ده درصد از کمک های جامعه جهانی از مجراي دولتی درافغانستان مصرف میشود. و نود فیصد این کمک ها ازطریق قراردادی ها وسازمان هاي غیر حکومتی ( انجوها ) به مصرف میرسد . آنچه را وزیر مالیه افغانستان درجریان سفر حامدکرزی بیان داشته یک حرف تاکیدی است زیرا دولت افغانستان از ایجاد اداره موقت تاکنون بر ظرفیت سازی نهاد های افغانی پافشاری داشته و مصرف کمک های خارجی را از طریق موسسات دولتی تقاضا داشته است.

 یک عضو ولسی جرگه در رابطه به گفته های اخیر عمرزاخیلوال به آژانس باختر گفت ، زمانیکه اداره موقت ایجاد شد ما یک سیستم اداری داشتیم مگر این ادارات باکمبود ظرفیت مواجه بود با تاسف کمبود ظرفیت کاری درادارات بهانه برای کشورهای کمک کننده شد که برنامه ایجاد انجوهاي وابسته به کشورهای شان را پیش نمودند تا به اصطلاح ظرفیت کاری و تحرک عمل را در بازسازی افغانستان سبب شوند درحالیکه بیشترین کمک هاي کشور ها به انجو تحت الحمایه شان قرارداده شد.

 ایجاد انجو ها سبب گردید تا ادارات افغانستان از کادر علمی و مسلکی بیشتر تهی گردد و ظرفیت کاری دراین ادارات در سطح پائین سقوط کند بهتربود کشور های خارجی درابتدا به فکر ظرفیت سازی درسیستم اداری افغانستان که یک سیستم دقیق و پر تجربه بود میشد و به این ترتیب گراف سو استفاده ها درسطح کنونی نمیبود.

تاج محمد اکبر استاد فاکولته اقتصاد پوهنتون کابل سابق رییس پشتنی بانک و کارشناس مسایل اقتصادی میگوید مشکل اساسی درنحوه  اداره است اگر یک اداره و شماری از افراد و اشخاص که امروز کرسی های  بلند دولتی را اشتغال کرده اند. ظرفیت کاری را ندارند. مشکل اينست که موسسات مصرف پولی را به عهده گرفته اند، چون آنها دلیل میاوردند که ظرفیت در ادارات وجود نداشته اداره درسطح بالا نیست حلقه زنجیره یی در دستگاه دولت عرض اندام نموده یا خود به سو استفاده ها پرداختند و یا با انجوها یکجا شدند مشکل اکنون در وجود ادارات خلاصه میشود که در ظرفیت پائین است قدرت جذب را ندارد بهتر است قبل از همه قدرت جذب کمک ها بررسی شود.

مگر وحیدالله توحیدی سخنگوی وزارت مالیه حرف های دیگر دارد.

او به خبرنگارآژانس باختر گفت درسال 1390 بیست فیصد کمک های جامعه جهانی ازطریق بودجه ملی و 80 فیصد از طریق موسسات خارجی به مصرف رسیده ، درحالیکه درسالجاری خورشیدی بیشتر از سی فیصد کمک های جامعه جهانی ازطریق بودجه ملی یعنی دولت افغانستان به مصرف رسیده است .

توحیدی اضافه داشت درکنفرانس توکیو جامعه جهانی متعهد شده بودند که پنجاه فیصد کمک جامعه جهانی از طریق دولت افغانستان وبودجه ملی مصرف شود به این ترتیب الی سال 2024 هشتاد فیصد کمک های جامعه جهانی از طریق دولت افغانستان مصرف خواهد شد.

به گفته سخنگوی وزارت مالیه در گزارش که ازسوی بانک جهانی درسال 2009 نشر شد پولی كه از طرف جامعه جهانی به دولت افغانستان مساعدت شده بود هفتادو پنج فیصد آن از مجرای حکومتی مصرف شد. بانک جهانی نحوه مصارف را دردولت افغانستان موثر دانست .

وحید توحیدی تاکید براین امر دارد دولت به خوبی میداند که پول کمک شده را در پروژه های به مصرف برساندکه موثریت بیشتر دارد از طرف دیگر دولت افغانستان و وزارت مالیه میتوانند از هرپول که از موسسات جهانی بگیرند حساب دهند.

از گفته های آگاهان امور اقتصادی و مسوولان امور چنین برمیاید که دولت افغانستان در پی پرنمودن خلا های اداری اند و دراین راستا موفق اند پس بهتراست جامعه جهانی به جای آنکه پول های کمک شده برای مردم افغانستان را در اختیار انجو ها که بیشتر به فکر کار های تجملی و ظاهری اند قراردهند آن را دریک میکانیزم دقیق مصرفي و از مسیر ادارات افغانی مصرف نمایند و تا هم افغانستان راه اعمار و ثبات را در پیش گیرد و مالیه دهنده گان خارجی هم بدانند پول آنان درکجا و چگونه مصرف شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا