جامعه

ازروز بین المللی جوانان زیر شعار (صحت روانی مهم است ) تجلیل به عمل آمد

کابل باختر21 اسد
با قرائت پیام حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان توسط دکتورسید مخدوم رهین وزیر اطلاعات وفرهنگ  امروز محفل تجلیل ازروز بین المللی جوانان برگزار شد .
به گزارش خبرنگارآژانس باختر: این محفل به ابتکارمعینیت امورجوانان وزارت اطلاعات وفرهنگ و به اشتراک شاروال کابل، معینان برخی ازوزارت خانه ها ، تعدادی از وکلای پارلمان ، مسوولین و نماینده گان شماری از نهاد ملی و بین المللی در امورجوانان و مهمانان خارجی برگزارشد.
دکتورسید مخدوم رهین وزارت اطلاعات وفرهنگ درآغازمحفل پیام حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان را قرائت کرد که درقسمت آن گفته شده : در ده سال گذشته کارهای در راستای اشتغال ، تعلیم و تحصیل ، مشارکت جوانان در امور کشور و جامعۀ مدنی ، از سوی نهاد های دولتی و مدنی به فرجام رسیده است ولی به نظرم به هیچ وجه بسنده و کافی نیستند، هنوز هم جوانان ما با مشکلات فراونی روبه رو هستند چون بیکاری، نبود شرایط مساعد برای تعلیم و تحصیل وهمسان رخ جوانان به سوی مهاجرت.
در پیام اضافه شده که نهاد های مسوول دولتی و جامعه مدنی باید همه مشکلات پیشروی جوانان مارا ریشه یابی کرده ، برای بیرون رفت ازآن راه های جستجونموده و پیشنهادات مشخص شان را در زمینه به موسسات مسوول بسپارند تا درراه حل مشکلات جوانان گام های جلوتر بگذاریم .
همچنان درپیام از وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور را ابراز شاد باش گردیده که در چند سال پسین ازطریق معینیت امور جوانان برای زدودن برخی مشکلات موجود جوانان برنامه ریزی کرده ، دربسیار موارد گامهای عملی نیز برداشته اند.
همچنان دکتوررهین درصحبتی ضمن آن که روز بین المللی جوانان را برای تمام جوانان کشور مبارک باد گفت و نقش جوانان را در عرصه های مختلف جامعه موثر و ارزنده خواند،  اضافه کرد : نسل جوان ما بی تردید درمیان آتش ، خاک و خاکستر سربلند کرده و خواهی نخواهی نمیتواند که از نا هنجاری های روانی برکنار باشند .
دکتور رهین طی سخنان خویش اظهار داشت: یکی از طریقه های که ممکن کودکان و جوانان را در فراموش کردن خاطرات تلخ ووحشتناک سالهای جنگ و تسکین طوفان درونی کمک میکند، رو آوردن جوانان به انواع هنر ها است وروح هنرآدمی زاد را وادار به دوست داشتن مینماید و عواطف انسانی را تلطیف میکند.
دکتوررهین گفت که شما جوانان میوه دل ملت ما هستید و اکثریت جامعه ما را میسازد و مصایب و مکشلاتتان بدون تردید باید در صدر اولیت های جامه ما قرارداشته باشد و به آن رسیده گی صورت بگیرد.
همچنان وزیر اطلاعات وفرهنگ به پیروزی ها و دست آورد های جوانان در عرصه های مختلف اشاره کرده خاطرنشان ساخت که جوانان کشوربا مشکلات که داشتند در 13 سال اخیردرتمام عرصه ها خوش درخشیده اند.
همینگونه تیمورشاه اسحق زی معین امورجوانان وزارت اطلاعات وفرهنگ گزارشی ازکار وفعالیت آن اداره در یک سال گذشته را ارایه کرده و یک سلسله مشکلات فرا راه جوانان برشمرد .
وی ازفراهم ساختن زمینه های تسهیلات برای جوانان سخن گفته افزود که در یک سال گذشته برای سی هزار جوان زمینه تحصیلات عالی ، نیمه عالی و آموزشی را ازطریق موسسات خصوصی به بادرنظرداشت  تخفیف های مختلف درفیس ماهوار و حتی به شکل رایگان فراهم ساخته اند.
دراین محفل داکتر احمد جان نعیم معین وزارت صحت عامه و خانم ناهید فرید عضوشورای ملی دررابطه به توجه به صحت روانی جوانان بخاطر داشتن نظام سالم و این که نقش جوانان باید در عرصه های مختلف جامعه نادیده گرفته نشود ، صحبت کردند .
همینگونه پیام فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز توسط نماینده آن سازمان خوانده شد که درآن ضمن برشمردن تاثیرات ناگوارحوادث و جنگ ها برروان جوانان ، تاکید شده که ملل متحد به صحت روانی و مداوای جوانان درافغانستان متعهد است.
دراین محفل بهیرناصری پارچه شعر سروده خودش را که به مناسبت روز بین المللی جوانان سروده بود به خوانش گرفته و رخسار یک تن از جوانان به نماینده گی از سایر جوانان ضمن برشمردن یک سلسله مشکلات جوانان تاکید کرد که توجه به این قشرجامعه امرضروری است.
همچنان درجریان محفل دو فلم کوتاه به نمایش گذاشته شده و نمایش لباس های محلی تو سط جوانان انجام و به همین ترتیب پارچه های موسیقی توسط شاگردان ارکستر انستیتوت ملی موسیقی افغانستان نیز اجرا گردید.
در اخیر محفل ضمن آن که برای برنده گان رقابت فلم کوتاه ، نقاشی ، عکاسی و شعر، جوایز اعطا شد، برای شماری ازجوانان مستعد عرصه رسانه ها و جامعه مدنی نیز لوح  های سپاس اعطا گردید.
در کار بعد از چاشت این محفل مسوولین نهاد های داخلی و خارجی در امور جوانان پیرامون صحت روانی جوانان به مباحثه پرداختند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا