اخبارجامعه

در ولسوالی های اندراب بغلان خشونت علیه زنان کاهش یافته است

پلخمری/ 4جدی/ باختر

 موارد خشونت علیه زنان در ولسوالی های اندراب ها کاهش یافته است و پیشرفت زنان درین ولسوالی ها سیر صعودی می پیماید.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛  دختران و زنان با خشونت  های مانند بد دادان، ازدواج های اجباری، ازدواج های قبل از وقت، محروم از کار و تحصیل در آن ولسوالی ها مواجه بودند که گلیم این پدیده های منفی برچیده شده است.

خیرالنسا که به خاطر اخذ تذکره برقی به شهر پلخمری آمده است و خود را معلم در ولسوالی بنو معرفی کرد٬ به خبرنگارآژانس باختر گفت که بهبود وضعیت زنان از جمله حق تحصیل، حق گشت وگذار و حق ازدواج از جمله دست آوردهای دو دهۀ اخیر است که باید از آن حفاظت شود.

وی افزود: بیست سال قبل ما زنان هرگز بدون داشتن مرد خانواده در بازار حق گشت وگذار را نداشتیم تمامی دختران قریه از نعمت سواد محروم بودند و خشونت ها میان مردان با بد دادن دختران حل و فصل می شد.

به گفتۀ خیرالنسا اکنون بیش از نود درصد دختران قریه تحصیل می کنند.

وی این همه پیشرفت ها را مدیون نظام کنونی دانست و از جامعۀ جهانی می خواهد که ازاین پیشرفت های زنان حمایت کنند.

فیض محمدامیری٬ ولسوال ده صلاح، از تغییر مثبت در زندگی زنان، از ریشه کن شدن پدیده های منفی از جمله بد دادن، ازدواج های اجباری و سایر خشونت ها علیه زنان در آن ولسوالی خبرداد و از موجودیت یازده مکتب دخترانه با یازده مکتب پسران و دختران در ولسوالی ده صلاح یادآور شد و گفت که خانواده یی را سراغ ندارد که درآن دختر باشد٬ اما در مکتب درس نخواند.

ولسوال ده صلاح این همه تغییرات مثبت را ‌جز دست آوردهای دو دهۀ اخیر دانست و روی حمایت و تقویت آن تاکید به عمل آورد. محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا