جهان

جنگ از هر پنج نفر یکی را به اختلال روانی مبتلا می‌کند

واشنگتن – صدای امریکا – 24 جوزا –  باختر
یافته های تازه سازمان  صحی جهان نشان می دهد که در مناطق درگیر جنگ،از هر پنج نفر، یک تن آن به افسردگی، اضطراب و اختلال روانی دچار می باشد.
در یافته های این سازمان، تأثیرات دراز مدت بحران های ناشی از جنگ در کشورهای مثل افغانستان، عراق، سودان جنوبی، سوریه و یمن برجسته ساخته شده است و آمده است که ارقام افراد مبتلا به تکالیف روانی به مراتب بلند تر از ارقام زمان صلح درین کشورها می باشد.
سازمان صحی جهان، کمبود تجهیزات و لوازم صحی و عدم دسترسی به داکتران را یک آزمون بزرگ برای بیماران روانی عنوان کرده است.
یافته های این سازمان در مورد افغانستان حاکیست که چندین دهه جنگ و درگیری، ٨٠٠ هزار افغان را که ٢.٧ درصد نفوس کشور را تشکیل می دهد، با معلولیت های شدید دچار ساخته است.
در این جمع، ٣٧ در صد از ساکنان افغانستان، با معلولیت های جسمانی، ٢٦ درصد با ناتوانی های حسی و ۴٦در صد با معلولیت های چندگانه مواجه اند.
سازمان صحی جهان می افزاید که بین ٦٠ تا ٨٠ درصد از افراد دارای معلولیت در مناطق دوردست و قریه ها و دور از دسترسی به امکانات صحی زندگی می کنند.
کمبود مراکز معالجه، متخصصان مجرب، آگاهی عامه و بودجه، فکتورهای عمده در برابر تدوای بیماران دارای معلولیت خوانده شده است.
براساس معلومات این سازمان، از جمع ٣۴ ولایت افغانستان، تنها در ٢١ ولایت مراکز احیای مجدد جسمانی وجود دارد و اکثر خدمات نیز از سوی سازمان های غیرانتفاعی داخلی و خارجی تامین می شود.
#  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا