صحت

16 واقعه پولیو در سال روان میلادی در افغانستان ثبت شده است

کابل 22 میزان باختر
یک واقعه جدید پولیو نزد پسر چهار سالۀ در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند گزارش شد که با این واقعۀ، شمار مجموعی واقعات پولیو در سال روان میلادی در زون جنوب  افغانستان به شانزده واقعه می رسد .
به گزارش آژانس باختر، این واقعه پولیو در ولایت های هلمند ، قندهار ، ارزگان ، ننگرهار و کنر رخ داده است . 
به اساس گزارش های اولیۀ، این کودک واکسین وقایوی پولیو را در جمع سایر واکسین های وقایوی روزمره دریافت ننموده، و چناچه که لازم است کودک مذکور از طرف خانواده آن در جریان کمپاین های اساسی و فرعی واکسین پولیو، دوز های واکسین را بدست نیاورده است. قابل یادآوری است که کمپاین های واکسین پولیو از مدت شش ماه بدینسو از طرف مخالفین مسلح در این منطقۀ ممنوع گردیده است. 
داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان، از وقوع این مورد فلج و افزایش واقعات پولیو ابراز تاسف نموده گفت: « مبارزه با پولیو یا مرض فلج اطفال و حفاظت و مصئونیت آنان در برابر این مرض فلج کننده دایمی و حتی کشنده، تنها مسئولیت وزارت صحت عامه افغانستان نیست، بلکه همۀ افراد جامعه مکلفیت ایمانی و وجدانی دارند تا با کارکنان صحی که به درب منازل شان به خاطر واکسین و وقایه نمودن اطفال در مقابل این مرض می آیند، همکاری لازم نمایند تا هیچ طفل از واکسین در هیچ دور از کمپاین باز نماند، زیرا واکسین یگانه راه وقایه و جلوگیری اطفال در مقابل این مرض میباشد.»
واکسین پولیو کاملاً مصئون است و هیچ گونۀ عوارض جانبی ندارد. اطفال مریض و نوزاد بیشتر به این واکسین ضرورت دارند، چون مقاومت و معافیت بدن آنان در مقابل این مرض ضعیف است و اګر واکسین نشوند، به خطر منتن شدن و یا هم مصاب شدن به این مرض مواجه خواهند شد.
این واکسین توسط علمای مشهور جهان و افغانستان مورد تائید قرار گرفته است و در این اواخر به خاطر اهمیت تطبیق واکسین پولیو یک مجموعه بزرگ از فتوای مراجع معتبر اسلامی منجمله دارالعلوم دیوبند هند، پوهنتون جهانی و اسلامی الازهر مصر، اتحاد جهانی علمای مسلمانان به رهبری دوکتور یوسف قرضاوی، امامان حرمین شرفین عربستان سعودی، سازمان کنفرانس اسلامی، مجمع جهانی فقه اسلامی و سایر مدارس، مراکز اسلامی و علمای خبره دینی به شمول افغانستان و پاکستان پیرامون اهمیت این واکسین را صادر نموده و تطبیق نمودن آنرا به اطفال، مکلفیت و واجب شرعی والدین پنداشته اند.
افغانستان، پاکستان و نایجریا تنها سه کشور در جهان هستند که تا هنوز هم به عنوان کشور های دارای مرض پولیو شناخته می شوند. مومنه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا