سیاست

يك هيئت مختلط غرض آماده سازي سند همكاري هاي ستراتيژيك ميان افغانستان و آذربايجان تشكيل ميشود

كابل/22/سرطان/باختر

وزیر امور داخله در ديدار با رییس جمهوری آذربایجان در مورد همکاری های استراتیژیک میان دو کشور به بحث پرداخت.

دفتر مطبوعاتي وزارت  امور داخله به آژانس باختر خبرداد: سترپاسوال غلام مجتبي پتنگ وزیر امور داخله کشور، در سفر چهار روزه یی که هفتهء گذشته به آذربایجان انجام داد، با الهام علی اوف رییس جمهوری ، المار محمد یاروف وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقام های دولتی آن کشور دیدار و در مورد همکاری های دوجانبه بحث و گفتگو کرد.

در دیدار كه با رییس جمهوری آذربایجان انجام شد در مورد امضای سند همکاری های استراتیژیک میان کابل- باکو، تقویت و گسترش همکاری هاي دو کشور در زمینه های تجارت و سرمایه گذاری و گشایش سفارت آذربایجان در کابل تبادل نظر شد. ضمناً وزير امور داخله دعوت نامهء حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان را به الهام علی اوف تسلیم کرد که در آن از رييس جمهور آذربايجان دعوت به عمل آمده تا به کابل سفر نماید.

رییس جمهوری آذربایجان در حالی که دعوت رییس جمهوری افغانستان را برای سفر به کابل پذیرفت، آماده گی کشورش را برای همکاری با افغانستان در عرصه های گوناگون اعلام نموده و با تشکیل یک هیئت مختلط دو جانبه به هدف آماده سازی سند همکاری های استراتیژیک میان دو کشور ابراز آماده گی کرد.

وزیر امور داخله کشور، همچنان در جريان سفرش به آذربایجان، با المارمحمدیاروف وزیر امور خارجهء این کشور دیدار و در مورد گشایش سفارت آذربایجان در کابل گفتگو کردند.

اعطای بورس های تحصیلی به محصلین اکادمی پولیس ملی افغانستان در بخش های سرحدی و حالات اضطرار از سوی آذربایجان؛ ایجاد یک راهکار موثر در زمینهء تبادل اطلاعات استخباراتی میان نهاد های استخباراتی دو کشور به هدف جلوگیری از رفت و آمد تروریستان به داخل مرز های افغانستان و آذربایجان؛ فراهم سازی زمینه های سرمایه گذاری به سرمایه گذاران آذربایجان در افغانستان در بخش های معادن و نفت و گاز؛ رفع ویزا برای کارمندان دیپلوماتیک دو کشور؛ کار بالای سند همکاری های استراتیژیک و آغاز پرواز های مستقیم کابل- باکو، از موضوعاتی مهم دیگری بود که در دیدار وزیر امور داخله کشور با وزیر امور خارجه آذربایجان مطرح شد.

وزیر امور خارجه آذربایجان همچنان به اتصال خط آهنی که قرار است در سال 2014 از ترکیه به آذربایجان وصل شود، اشاره نموده و تصریح کرد که این خط آهن با عبور از مناطق شمالی افغانستان، نقش مهمی در بهبود روابط تجارتی میان افغانستان و آذربایجان ایفا خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا