صحت

از روز جهانی مبارزه با زردی تجلیل به عمل آمد

کابل باختر ۸ اسد
وزارت صحت عامه،سازمان صحی جهان  و دوایر همکار از روز جهانی مبارزه با بیماری زردی تجلیل به عمل آورد.
این در حالیست نگرانی ها نسبت به افزایش  این  مرض در بین اقشار مختلف رو به افزایش است.
فرید الله عمری متخصص  امراض انتانی  روز گذشته به  خبر نگارآژانس باختر گفته بود این مرض  نسبت به گذشته  بیشترشده است.
در محفل که به مناسبت  ترتیب شده  دکتور فدامحمد پیکان  معین عرصه خدمات صحی  وزارت صحت عامه  خاطر نشان نمود که ،،هیپاتیت  ویروسی یک مشکل بزرگ صحی بوده که ایجاب  مداخله و اقدامات  عاجل مینماید.
او گفت  خدمات آزمیشی و مشوره  دهی هیپاتیت بی و سی  را از طرق  مراکز داوطلبانه  آزمایش و مشوره دهی  در کشور فراهم مینمایم  که اکنون  واکسین  بی  جز بسته  پروگرام  معافیت  کتلوی افغانستان میباشد. ما باید  سعی  و تلاش  نهایی نماییم که حتی یک افغان نباید از سبب  هیپاتیت بی و سی  که قابل  وقایه و تداوی  هستند جان خویش را از دست بدهند .
به باور متخصصان زردی  شامل چند دسته  است.
ویروس های زردی  از طرق های مختلف سرایت  مینمایند که از آنجمله هیپاتیت  A / E  از  طرق  غذا  و آب ملوث  انتقال  میکند. هیپاتیت  بی  از  طریق  خون و مایعات  عضویت ، زردی سی  معمولآ از راه  خون در بدن انسان انتقال میکند و زردی دی  انتان مضاعف  بوده که با زردی  بی  یکجا  دیده میشود .
ویروس های مذکورهمه سبب زردی  حاد میگرددکه دارای نوع  خستگی ،بی اشتهایی ، تب  ، زردی( زرد شدن  جلد وسفیدی چشم ها) در  نزد بیمار میگردد.
در این محفل محمد رضا محمد رضا علم داد پیام  سازمان صحی جهان را به  خوانش  گرفت و گفت  که  سازمان صحی جهان متعهد است  که وزارت  صحت عامه  و دوایر همکار را در عرصه مبارزه  با این  مرض مهلک  همکاری  نماید و نیاز  برای تقویه  بیشتر دسترسی  به آزمایش ، افزایش  آگاهی  عامه ،محو تبعیض، ازدیاد پوشش واکسین ، بهبود وقایه  در سطوح  تسهیلات  صحی  و فراهم  نمودن  تداوی  به مریضان  مصاب  به انتان مذکور  میباشد.
گفته  میشودکه تا اکنون  در افغانستان سی و نو هزار نفر  مبتلا  به  زردی سیاه می باشد  در جهان حدود   یک اعشاریه چهار  میلیون  تن  سالانه  به  علت  این مریضی  جان  خویش را  از  دست  میدهند . 
مومنه احمد  یار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا