فرهنگ

هیئت باستان شناسی فرانسه در تحقیقات باستان شناسی و جلو گیری تخریب اماکن تاریخی با افغانستان،همکاری میکند

کابل باختر 29 قوس
هیئت باستان شناسی فرانسه درافغانستان، امروز با قانونپوه سرور دانش معاون رییس جمهور دیدار نموده و در مورد فعالیت های نهاد مربوطه موسوم به دا فا، معلومات دادند.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس اطلاعاتی باختر خبر داد،این هیئت، افغانستان را یکی از کشورهای عنوان کردند که از لحاظ تاریخی ازغنامندی بسیار برخورد دار بوده و موضوعات مهم تحقیقات باستان شناسی دراین کشور وجود دارد. هیأت باستان شناسی فرانسه از تطبیق پروژه های باستان شناسی در مناطق مختلف کشور و همکاری این نهاد با سازمان فرهنگی یونسکو در افغانستان خبر داده گفتند که معلومات بدست آمده از تحقیقات انجام شده را در نقشه باستان شناسی افغانستان می افزایند.
هیأت فرانسوی فراهم آوری تسهیلات لازم برای آموزش شاگردان مکاتب از تاریخ و آثار باستانی را بخش دیگر از فعالیت های نهاد دافا در افغانستان عنوان کرده افزودند که اگرچه توسعه و انکشاف در موارد چون شهر سازی، اعمار جاده های مواصلاتی، استخراج معادن و سایر موارد برای مردم افغانستان یک ضرورت است اما بهتر آن خواهد بود که قبل از تطبیق این گونه پروژه ها، تحقیقات لازم باستان شناسی نیز صورت گیرد تا از صدمه رسیدن به آثار باستانی و تخریب اماکن تاریخی جلو گیری شود.
به گفته آنان، تهیه و ترتیب نقشه باستان شناسی افغانستان و جمع آوری معلومات لازم از مناطقی که آثار باستانی درآن موجوداست، یک ضرورت بوده و این می تواند بر فهم ملحوظات حکومت افغانستان نسبت به اکتشاف آثار باستانی کمک کند.
این هیأت توسعه زمین های زراعتی، اعمار ساختمان ها، نصب آنتن های مخابراتی بر فراز تپه ها، حفریات غیرقانونی در مناطق باستانی و قاچاق آثار باستانی در مناطق جنگی را از چالش های اساسی فرا راه حفظ آبدات تاریخی عنوان کرده و بر توجه جدی حکومت افغانستان دراین زمینه ها تأکید کردند.
هیأت باستان شناسی فرانسه آمادگی خود را برای کمک به دولت افغانستان در جهت انجام تحقیقات باستانی و جلوگیری از تخریب آبدات تاریخی اعلام داشته گفتند که در باب ارتقای ظرفیت نیروی بشری و همچنین ایجاد یک لابراتوار باستان شنانسی در شهر بامیان نیز به دولت افغانستان کمک خواهند کرد.
متقابلا قانونپوه سرور دانش معاون رییس جمهور دافا را یکی از نهاد های عنوان کرد که در گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور افغانستان و فرانسه نقش مهم داشته است. وی با اشاره به مشترکات هردو کشور در زمینه های چون نظام حقوقی و اداری در گذشته، گفت که: درسالهای اخیر اگرچه همکاری در زمینه های حقوقی و اداری بین دو کشور کمتر بوده است؛ اما در زمینه فرهنگی در طول یک قرن اخیر همکاری های دوامدار بین دو کشور وجود داشته است.
معاون رییس جمهور ضمن ابراز قدر دانی از تلاش نهاد دافا در زمینه های مربوطه، اظهار داشت که افغانستان به لحاظ جغرافیایی در منطقۀ واقع شده است که تاریخ و قدمت طولانی دارد ولی متأسفانه در بیشتر از چهار دهه اخیر از سوی حکومت ها در باب اکتشافات باستانی، توجه لازم صورت نگرفته است.
به گفته معاون رییس جمهور، با اینکه در برخی از قوانین راجع به حفظ آثار باستانی و جلوگیری از تخریب اماکن تاریخی پیش بینی های صورت گرفته است؛ اما آنچه امروز به عنوان یک مشکل جدی مطرح است این است که تاکنون ساختاری اجرایی و عملیِ دراین زمینه وجود ندارد.
وی از نهاد دافا خواست تا اگر پیشنهاد مشخصی در جهت داشتن یک ساختار عملی دارند را با حکومت افغانستان در میان بگذارند.
قانونپوه دانش با توجه به روند سریع توسعه و همچنین بازنگری ماسترپلان شهرها تحقیقات باستان شناسی و مطابقت پروژه های توسعوی با نقشه باستانی را یک اولویت اساسی عنوان کرد.
معاون رییس جمهور برهمکاری نهاد دافا در بازسازی بودای تخریب شده بامیان و شناسایی دیگر آثار تاریخی در کشور تأکید کرده و نقش نهاد دافا را در ار تقای ظرفیت نیروهای بشری در بخش باستان شناسی مؤثر خواند.
نهاد دافا یکی از جمله مهمترین مراکز تحقیقاتی کشور فرانسه است که در سال 1922 میلادی بنا برلزوم دید حکومت وقت افغانستان، قرار داد تحقیقاتی و مطالعات ساحات باستانی و مراکز تاریخی بین دو کشور منعقد شده است.
این نهاد تحقیقات گستردۀ را در باب باستان شناسی و ایجاد تمهیدات لازم مبنی برجلوگیری از تخریب و آسیب رسیدن به اماکن تاریخی، ساحات باستانی و آثار باستانی در ولایات چون کابل، هرات، بامیان، بلخ، قندهار، ننگرهار و دیگر مناطق کشور انجام داده و هم اکنون نیز این نهاد فعالیت های باستان شناسی را درافغانستان به پیش می برد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا