گزارش ها

اجماع منطقه یی، یگانه راه حل دشواری های کنونی در افغانستان و منطقه

کابل باختر 19 سنبله
رسیدگی به ناهنجاری های کنونی در افغانستان که گره محکم با وضعیت منطقه و جهان دارد تنها و تنها از طریق یک اجماع منطقه یی و بین المللی امکان پذیر بوده و باید کشور های منطقه به جای مصروفیت سازی های ذهنی به همسویی و همگرایی رو آورند.
مفسر آژانس باختر مینگارد: پاکستان در روز های اخیر آنهم بعد از اعلام برنامه راهبردی امریکا در خصوص افغانستان و آسیای جنوبی، از سوی امریکا ،کشور های غربی و افغانستان به دلیل حمایت از هراس افگنی و ترویج افراط گرائی تحت فشار قرار  دارد این کشور غرض کاهش همچو فشار ها، تلاش های را به راه انداخته و میکوشد تا دیدگاه و نظر شماری از کشور ها را یا به خود معطوف سازد و یا هم دیدگاه فعال آنان را درقبال خود تقویت بخشد.
به تازه گی وزیر امور خارجه این کشور از چین دیدار کرد. چین که دوست دیرین و سنتی پاکستان است اعلام داشت که تا پایان سال جاری عیسوی نشت سه جانبه وزرای خارجه افغانستان ، پاکستان و چین برگزار خواهد شد تا روحیه اعتماد و باور در منطقه تقویت شود و امنیت و ثبات باز گردد.
دولت و مردم افغانستان از تلاش های حکومت و مردم چین در خصوص همکاری آنها غرض حل بحران کشور از طریق سیاسی قدردانی میکند مگر تاکید بر این دارند که تجارب سالهای گذشته نشان میدهد که نشست های دیپلوماتیک با عناوین و القاب مختلف چون نشست سه جانبه یا چهار جانبه با پاکستان یا هم دیالوگ و تفاهم که از سوی کشور های چون بریتانیا، ترکیه … با پاکستان راه انداری شده بوده بی نتیجه بوده ، این میرساند که این گونه برنامه ها و نشت ها بیشتر مصروفیت های ذهنی بوده اند.
مردم افغانستان این را درک کرده  و تشخیص دادند که کشور ها منطقه و فراتر از آن ،همه بر بنیاد منافع شان حرکت میکنند در این منافع سازمان ها، احزاب حتا کشور ها ومهره ا ند به همین دلیل هیچ نشست و هیچ برنامه دیپلوماتیک نتوانسته اند موثر باشند و نشست را که چین در نظر دارد راه  اندازی کند شاید در همین بستر قرار گیرد.
باور مردم افغانستان به این است که مشکلات جاری در کشور شان مشکلات داخلی نیست بل بخشی از مشکلات منطقه یی است  امروز منطقه ناهنجار و ملتهب است جبر جغرافیای و زنجیریی بودن مشکلات ، سیاستمداران این کشورها را محکوم به حل بحران کنونی ساخته است نیاز است که این کشور ها با درک از یکدیگر و درک این مطلب که نابودی و زوال شدن یک کشور ، کشور های دیگر را به سرنوشت مشابه محکوم میکند، با هم کنار آیند و یک تصمیم مشخص بگیرند راه حل مشکلات جاری و اختتام بخشیدن به ناهنجاری منطقه یی ، با یک اجماع منطقه گره خورده است نشست ها سه جانبه و یا چهار جانبه …، میانجی شدن و یا هم به دفاع برخاستن از مواضع و موقف یک کشور در برابر کشور دیگر سودی ندارد مگر آنکه به واقعیت های تن داد و در مسیر منافع همگان گام برداشت. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا