سیاست

طرح تعدیل قانون کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی به تصویب رسید

کابل باختر3 حمل
کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی در جلسه امروز خود طرح تعدیل قانون کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی را به تصویب رساند.
به اساس معلومات آمریت اطلاعات و ارتباط عامه کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی به آژانس باختر،  در آغاز جلسه، معاون کمیسیون از چگونگی  تطبیق و اجرایی شدنِ مصوبات قبلی کمیسیون گزارش داده، متنِ نظریه حقوقی کمیسیون در خصوص کاربرد کلمه مستقل در عناوین برخی از ریاست¬های عمومی و کمیسیون¬ها که در قانون اساسی پیش بینی نگردیده و از طرف معاونیت دوم ریاست جمهوری جهت ابراز نظر به کمیسیون احاله گردیده بود، بحث و بررسی به عمل آمده در پر تو احکام قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته مقرر شد: با توجه به احکام مواد قانون اساسی چنین استنباط میشود که؛ در مورد احکام مواد 58، 156، و 157 قانون اساسی، واژه مستقل جز لا ینفک نام ادارات مذکور بوده و درهیچ حالت واژه "مستقل" از نام آن اداره مجزا شده نمیتواند.
در مورد احکام مواد 12، 116، و 134 قانون اساسی، با وصف نبود واژه "مستقل" در نام ادارات، این ادارات در اجراآت شان مستقل میباشند. اما واژه "مستقل" در تمام موارد فوق به معنای عدم پاسخگویی آن ادارات نبوده، بلکه تمام این ادارات به نحوی در اجراآت شان مطابق به احکام قانون به ادارات ذیربط مسئول هستند.
با توجه به حکم ماده 142 قانون اساسی، ذکر لفظ اداره بطور مطلق بوده و قید مستقل در آن ذکر نگردیده است. همچنان متکی به قاعده "المطلق یجری علی اطلاقه " یعنی (مطلق به حالت اطلاق خود باقی میماند) اصولاً ادارات تشکیل شده به اساس حکم ماده 142 نباید در ترکیب نام شان واژه "مستقل" را بکار برند. قید ادارات لازم در ماده مذکور مفهوم مطلق عدم جواز استفاده ازواژه "مستقل" در عناوین ادارات را نمیرساند. بنأ ایجاد اداره نظربه لزوم دید دولت بوده مشروط بر اینکه اصول و احکام مواد پنجاهم و یکصدو چهل و دوم قانون اساسی مراعات گردد.
بعداً طرح تعدیل قانون کمیسیون مستقل نظارت برتطبیق قانون اساسی به منظور نظارت مؤثر از رعایت و تطبیق احکام قانون اساسی، پس از برخی تعدیلات و اصلاحات مورد تصویب اعضای مجلس قرار گرفته، فیصله به عمل آمد که طرح متذکره به منظور اجراآت بعدی به ادارات ذیربط فرستاده شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا