امنیت

تلفات نیروهای افغان افزایش یافته است

کابل باختر/ 10/ اسد

به اساس نظر سنجی که ازسوی مطبوعات غربی صورت گرفته واضح شده که تلفات نیروهای امنیتی افغانستان درجریان چهارماه گذشته درجنگ با شورشیان مسلح امسال پنج برابر بیشتر از تلفات نیروهای بین المللی است.

 این آمار دریک سنجش آژانس خبری اسوشتید پرس به نشر رسیده است درگزارش آن آمده است که طالبان حملات شان را قبل از خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان درسال 2014 شدت بخشیده اندو رقم تلفات نیروهای امنیتی افغان پنج برابر نسبت به نیروهای ناتو شده است

 درجریان چهارماه گذشته هشت صدو پنجاه وسه سرباز اردوی ملی و پولیس ملی دراثر حملات شورشیان جان شان را ازدست داده درحالیکه درهمین مدت یکصدو شصت و پنج تن از خارجی هاکشته شده اند و نسبت به سال گذشته حملات آنها بالای افغان ها یازده فیصد افزایش یافته است.

شماری ازآگاهان مسایل نظامی علت تلفات نیروهای افغان را مسوولیت پذیری وظایف امنیتی ازسوی نهادهای افغان درانجام وظایف مستقلانه امنیتی و در مواردی هم عدم مدیریت باعث افزایش تلفات نیروهای امنیتی گردیده است.

نورالحق علومی آگاه مسایل نظامی علت تلفات نیروهای امنیتی افغان را درسه مورد عمده می خواند.

او به خبرنگار آژانس باختر گفت كه یکی از موارد تلفات نیروهای اردوی ملی، نبود اداره در تشکیلات میباشد و در نیروهای افغان کشف و استخبارات درست وجود ندارد تا بتواند درداخل کشور و بیرون مرزها عمل نماید و ضعف این نهاد ها باعث تلفات این نیروها میباشد.

وی افزودکه 75 درصد انتقال مسوولیت های امنیتی افغان از نیروهای بین المللی هم باعث تلفات نیروهای امنیتی افغان بوده و دیگر تغییر فصل در ازدیاد درگیرهای مسلحانه یک مورد دیگر هم سبب تلفات میباشد.

وحید مژده آگاه مسایل سیاسی میگوید، باافزایش حملات بهاری طالبان آنها بیشتر نیروهای امنیتی افغان را هدف قرارداده اند تا مورال جنگی آنها را ضعیف سازند و مانع شمولیت دیگران در صفوف اردوی ملی شوند .

اما مسوولان وزارت های دفاع و داخله حرف را به نام افزایش تلفات تاکید نمیکنند مگر این نکته را واضح ساختند که آنها درجریان چهارماه گذشته تلفات داشته اند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله می پذیرد که درچهارماه نخست ششصد و سی و پنج تن از پولیس ملی کشته شده است که یکصدو شصت و پنج تن آنها پولیس محلی میباشند و به تعداد یک هزار ودوصد و چهل وپنج تن دیگر زخمی شده اند.

مقامات دروزارت دفاع ملی گفته اندکه درجریان چهارماه گذشته سال جاری دوصد و هژده تن از اردوی ملی درجریان وظایف جان شان را ازدست داده اند.

نیروهای کمک به امنیت با ایساف علت افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغان را برداشت قبل از وقت محصول خشخاش دانسته که یگانه منبع اصلی تمویل شورشیان در افغانستان میباشد.

ازازدیاد تلفات نیروهای امنیتی افغان درجریان حوادث چهارماه گذشته درحالی سخن به میان میاید که تا پایان سال 2014 ماموریت نظامی نیروهای خارجی از افغانستان ختم میشود و افغانستان را ترک خواهند نمودو افغانها ماموریت های امنیتی را به گونه مستقل انجام خواهندداد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا