تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت یکشنبه 6 حوت

 

کابل باختر/ 6/حوت

شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را در باره رویدادهای جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه آرمان ملی دربرگ نخست خبرداد که مشکل مصوونیت قضایی عساکر امریکایی با برگزاری جرگه عنعنوی حل نمی شود.

 به نوشته این روزنامه هرچند حکومت افغانستان بر برگزاری جرگه عنعنوی به خاطر تصمیم گیری درمورد دادن مصوونیت قضایی به سربازان امریکایی پس از سال 2014 میلادی تاکید کرده است اما شماری از احزاب سیاسی برگزاری چنین نشست را غیر قانونی می دانند.

این گروه های سیاسی تاکید کرده اند که حکومت باید برای حل مشکل، مشوره شورای ملی و احزاب سیاسی فعال درکشور را جویا شود.

 آرمان ملی سرمقاله ای شماره امروزی را زیر عنوان ، ملا های پاکستانی یا شیاطین انسانی نوشته و آورده است.

این دیگر چون روز روشن شد که علمای پاکستان همه گماشته گان سازمان آی اس آی اند و دربدامن سازی کشور مانقش های بارزی داشته اند.

 کشور و مردم افغانستان از سالهای درازی به این سو در دام شیطانی هایی که فقط عمامه و دستار به سرو برکرده اند و بویی از مسلمانی نمی برند ، گیرمانده اند.

 دست های ملا های پاکستانی تا شانه درخون مردم ما رنگ است و همه در ویرانی های کشور ما دست داشته اند و از این پس هم ادامه جنگ دراین جا به اثر تلاش های شیطانی آنها خواهد بود ما طالبان را کسانی می دانیم که به اشاره پاکستانی ها برای ایجاد حکومت مزدور به آن ها درافغانستان جوی های خون راه انداخته اند و به اشاره ایشان همه روزه کشور ما را به سوی بدبختی های تازه تری سوق میدهند.

 حالا که علمای دینی پاکستانی از اشتراک درکنفرانس علمای اسلامی درکابل سرباز زده اند نشان میدهد که آن ها چقدر برای همتایان شان درافغانستان مهم اند و چقدر مایل اند تا آن ها به خاطر هرگونه جنایتی درکشور ما ملامت نشوند وگفته نشود که بالای چشم شان ابروست سرمقاله به همینگونه ادامه یافته  ، این روزنامه همچنان دربرگهای نخست مطالبی را زیر عناوین زدوخورد فزیکی میان طرفداران حاجی محمد محقق و استاد سیاف در فرودگاه کابل و ده پناهنده افغان در ایران اعدام شدند، را نشر کرده و در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

 اما روزنامه سخن جدید برگ نخست رابا مطلبی زیر عنوان توقف اموال تاجران کشور درمرز تورخم آغاز کرده و نوشته رحیم الدین حاجی آغا جان رییس هیئت مدیره بورد مشورتی متشبثین وزارت تجارت و صنایع کشور دریک نشست خبری گفت که سه هزار کانتینر اموال تاجران به دلیل عملی نشدن فرمان رییس کمیته شورای وزیران دربندر تورخم متوقف مانده است. آغا جان علاوه کرد : زمانیکه کانتینر های اموال تاجران افغانستان دربندر کراچی پاکستان متوقف داده شده بود دریک شب از هر کانتینر ،پولیس پاکستان یکصددالر امریکایی به عنوان خاک پولی می گرفت .

سخن جدید همچنان دربرگ نخست درمطلبی زیر عنوان نظامیان امریکایی درافغانستان ماندگار اند نوشته امریکاو هم پیمانان این کشور در ناتو فاش ساختند که ممکن است پس از پایان ماموریت جنگی درافغانستان درسال آینده میلادی 12 هزار سرباز عمدتاً امریکایی را برای سرکوب باقی مانده های القاعده و کمک به نیروهای افغانستان حفظ کنند.

 به نقل از خبرگزاری آسوشيتید پرس لئون پانیتا ، وزیر دفاع امریکا با افشای اینکه وی همتایانش درناتو درحال بحث بر سر یک نیروی باقی مانده بین هشت تا 12 هزار سرباز در افغانستان پس از سال 2014 هستند، اظهار داشت که اغلب وزیران دفاع هم پیمان به وی اطمینان دادندکه با این تعهد پابند هستند.

فراغت بیش صدنفر از دانشگاه طبی کابل و سخن شما از جمله عنوان های میباشند که سخن جدید درصفحه اول نشر کرده است.

 اماروزنامه ویسا برگ نخست را با مطلبی از قول وزیر دفاع امریکا آغاز کرده و نوشته : ناتو میخواهد درموسم جنگی درافغانستان حضور قوی نظامی داشته باشد.

 ویسا در مطلب دیگر از قول ارگ ریاست جمهوری نوشته که شورای وزیران فردا قانون معادن را تصویب میکند به همین ترتیب روزنامه ویسا دربرگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

به همین ترتیب روز نامه های هشت صبح ، ماندگار ، انصاف ، وحدت و دیگران در برگ های شماره امروزی خود به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا