سیاست

سخنگوی رئیس جمهور: افغانستان خواهان گسترش روابط ستراتیژیک با جمهوری چین است

 کابل/2/میزان/باختر
ایمل فیضی سخنگوی رئیس جمهور طی نشستی با شماری از رسانه های داخلی و خارجی، در رابطه به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به کشور چین معلومات داد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،
در این نشست که بعد از ظهر امروز در ارگ انجام شد، سخنگوی رئیس جمهور گفت که حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان بنابر دعوت رسمی شی جین پینگ، رئیس جمهوری مردم چین قرار است بزودی در راس یک هیات عالی رتبه دولتی عازم آنکشور گردد.
فیضی افزود: رئیس جمهور در جریان این سفر رسمی چهار روزه با رئیس جمهور، صدراعظم و سایر مقامات کشور چین دیدار خواهد کرد و با آنان در مورد گسترش روابط و همکاری های دوجانبه در عرصه های سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و مسایل منطقوی بحث و تبادل نظر خواهد نمود.
سخنگوی رئیس جمهور گفت که روابط ما با کشور دوست و همسایه جمهوری مردم چین در چوکات اعلامیه مشترک همکاری های ستراتیژیک میان دو کشور، قابل اهمیت است و افغانستان خوهان گسترش روابط ستراتیژیک با این کشور می باشد.
وی گفت که در این سفر در رابطه به تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی کشور و جلب سرمایه گذاری چین در افغانستان، تسریع کار پروژه مس عینک و حمایت افغانستان از علاقمندی شرکت پطرولیم چین در رابطه به استخراج ساحات گاز دار آمو دریا، نیز صحبت خواهد شد.
سخنگوی رئیس جمهور گفت که حامد کرزی و هیات همراه اش همچنان با اعضای دیپلوماتیک کشور های سازمان همکاری شانگهای در رابطه به گسترش همکاری های افغانستان با آن سازمان در راستای مبارزه با تروریزم و افراطیت  نیز دیدار و مذاکره خواهند کرد.
فیضی خاطر نشان کرد که در جریان سفر رئیس جمهور کشور به جمهوری خلق چین، سه تفاهمنامه همکاری میان مقامات دو کشور از جمله تفاهمنامه کمک مالی ۲۰۰ میلیون یوان چینایی به افغانستان، موافقتنامه در رابطه به استرداد زندانیان و تفاهمنامه همکاری میان پوهنتون های کابل و شیان چین به امضا خواهد رسید.
وی گفت که در حال حاضر بیشتر از ۷۰ تن از محصلان نظامی کشور در رشته های مختلف مصروف آموزش در کشور چین می باشند و بر علاوه آن بیشتر از ۴۵ افسر پولیس ملی در زمینه مبارزه با مواد مخدر و ضد شورش، مصروف آموزش در آنکشور می باشند و قرار است تا سال ۲۰۱۵ این تعداد به ۲۵۰ تن افزایش یابد.
سخنگوی رئیس جمهور تاکید کرد که افغانستان از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی چین و موقف دولت آن کشور در ارتباط به تایوان، تبت و مسایل مربوط به سنگیانگ کاملاً حمایت می کند.
وی همچنان به جواب سوالی در رابطه به رهایی ملا برادر گفت که ما از سالها بدینسو خواهان رهایی ملا برادر بودیم و در سفر اخیر رئیس جمهور حامد کرزی به پاکستان یکی از مهمترین مسایل در اجندای این سفر رهایی موصوف بود.
سخنگوی رئیس جمهور افزود که موقف ما ترجیعاً اینست تا ملا برادر به وطن خویش بر گردد و با پروسه صلح افغانستان همکاری نماید. اگر پاکستان در این زمینه مخالفت دارد، ما در فرستادن وی به کشور سوم هم موافق هستیم به شرطیکه آدرس ملا برادر معلوم بوده، مصئونیت و امنیت اش تامین گردد و شورای عالی صلح افغانستان جهت تماس و صحبت، به وی دسترسی کامل داشته باشد.
فیضی به پاسخ سوالی مبنی بر اینکه دولت در زمینه تسریع کار پروژه مس عینک چه تدابیری را روی دست دارد، گفت که دشمنان ترقی و پیشرفت افغانستان می خواهند که در برابر کار پروژه مس عینک ممانعت ایجاد کنند، اما دولت افغانستان در زمینه متعهد است و تا حال چندین مرتبه بر تامین بهتر و بیشتر امنیت پروژه مس عینک که یکی از پروژه های مهم اقتصادی کشور است،  در جلسات شورای امنیت ملی نیز تاکید شده است.
وی گفت که دشمنان آرامش و ترقی افغانستان در تلاش اند تا این پروژه را ناکام سازند، اما ما به تعهد خود با کمپنی ام سی سی کشور چین که کار استخراج پروژه متذکره را به عهده دارد، پابند هستیم و در این سفر از مسئولین مربوط خواهیم خواست تا روند کار این پروژه  را تسریع بخشند.
فیضی در اخیر این نشست خبری ادعای مبنی بر مداخله رئیس جمهور در روند انتخابات و تشویق نمودن برخی ها برای حمایت از یک کاندید احتمالی را بی اساس خوانده گفت که حکومت افغانستان، طوریکه ما بار ها تاکید داشته ایم، از هیچ کاندیدی مشخصی حمایت نمی کند و همچنان حلقات داخلی و کشور های خارجی را اجازه نمی دهد که در امور انتخابات مداخله کنند.
سخنگوی رئیس جمهور در اخیر این نشست خبری خاطر نشان کرد که سیاست خارجی افغانستان براصل گسترش روابط و داشتن روابط نیک و حسنه با کشورهای همسایه و جهان استوار است. وی افزود: حکومت همواره تلاش نموده است تا افغانستان میدان همکاری میان کشور های منطقه و جهان باشد، نه میدان رقابت های منطقوی و جهانی.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا