جامعه

وزیر امور مهاجرین : برای جلوگیری از مهاجرت ها باید مسکن و کار ایجاد شود

کابل /۷ اسد / باختر

 وزیر امور مهاجرین وعودت کنندگان  تاکید کرد که برای جلوگیری از مهاجرت های غیرقانونی و جلوگیری از مهاجرت دوباره برگشت کنندگان، باید به آنان درکشورمسکن و زمینۀ کار ایجاد شود.

این مطلب را سیدحسین عالمی بلخی دردیدار با ویم ریپما مسوول بخش اجتماعی دفتر اتحادیۀ اروپا در کابل بیان کرد.  

دراین دیدار که دیروز در مقر وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان صورت گرفت، در رابطه بهبود وضعیت برگشت کنندگان، فراهم سازی زمینۀ کار و مسکن و مدیریت برگشت کنندگان پس از صلح بحث و تبادل نظر شد.

وزیر امور مهاجرین تلاش های برخی ادارات بین المللی در زمینۀ اشتغالزایی را موثر ندانست و به نظارت و هماهنگی بیشتر آن برنامه ها تاکید کردو گفت که بهتر است کمک های جامعۀ جهانی در عرصۀ مهاجرت از طریق بودجۀ افغانستان صورت گیرد زیرا تاثیرگذاری بیشتر نسبت به آن دارد که موسسات به مصرف می رسانند. یک بخش بزرگ کمک ها به مصارف اداری و مالیات موسسات اختصاص می گیرد که از حق مردم مستحق می کاهد.

عالمی بلخی اشتغال‌زایی موثر برای برگشت کنندگان و امضای تفاهمنامۀ اعزام کارگر با کشورهای همسایه و منطقه را از مهمترین مورد کاهش مهاجرت های غیرقانونی، مصئونیت و برخورداری مهاجران از حقوق تعریف شدۀ شان خواندو افزود: ما در رابطه به اعزام کارگر، با ایران، ترکیه و کشورهای عربی در حال مذاکره استیم که تفاهمنامۀ اعزام کارگر با ایران و ترکیه آماده امضاء است. این تفاهمنامه ها می تواند افغانان را از اخراج اجباری مصوون بدارد.

وی خاطرنشان کرد که پس از تحقق صلح امکان دارد یک تا یک و نیم میلیون مهاجر در سال ۲۰۲۱میلادی به کشور برگشت کنند که به گفتۀ وزیر امور مهاجرین، این اداره برنامه یی  جهت آمادگی به بازگشت کنندگان پس از صلح آماده می کند و مدیریت آن نیاز به همکاری جامعۀ جهانی نیز دارد.

مسئول بخش اجتماعی دفتر اتحادیه اروپا با وعده این که پیشنهاد های وزارت امور مهاجرین را به سفیر اتحادیه اروپا در کابل و سایر مقامات شریک می کند، مشکلات را در برنامه های اشتغالزایی موسسات تایید کردو افزود که دفترش یک ارزیابی از برنامه های اشتغالزایی و پروژه های موسسات داردو عدم تاثیرگذاری برنامه ها را دریافته است و به منظور تاثیرگذاری بیشتر با مسوولان و تطبیق کنندگان آن صحبت کرده است.

نازیلا عزیزی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا