سیاست

سران ناتو: به حضور دراز مدت خود در افغانستان ادامه می دهیم

صدای آزادی – باختر22 سرطان
سران ۲۹ کشور عضو ناتو و شریکانشان بر تقویت نیروهای خاص و نیروی هوایی افغانستان در مبارزه علیۀ تروریزم بین المللی تاکید کرده اند.
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو روز پنجشنبه ۱۲ جولای در دومین و آخرین روز نشست سران ناتو در بروکسل گفت که کمک مالی با نیرو های افغان تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت.
او افزود که حضور‌شان در افغانستان مبتنی بر شرایط خواهد بود.
او افزود:"این به افغانستان کمک می کند تا نیروهای ویژه و نیروی هوایی خود را در ادامه مبارزه با تروریزم بین المللی بیشتر توسعه بخشد. همچنین، ما از پیشنهاد دلیرانۀ صلح رئیس جمهور غنی قویاً حمایت کردیم. و تعهد دوامدار ما، افغانستان را در تلاش‌های این کشور برای ایجاد شرایط در بخش برقراری صلح پایدار و مصالحه تقویت خواهد کرد."
در حال حاضر، افغانستان بیش از ۱۷ هزار نیروی خاص دارد که ۸۰ درصد از عملیات‌های تهاجمی را انجام می‌دهند.
مقام‌های افغان و ناتو گفته اند که نیرو های خاص افغان را دو چند و نیروی هوایی این کشور را سه چند خواهند ساخت.
شمار نیرو های مأموریت حمایت قاطع در افغانستان در حال حاضر به بیش از ۱۶ هزار می رسد.این شمار افزایش خواهد یافت.
ترزا می صدراعظم بریتانیا در جریان نشست سران ناتو گفت که ۴۴۰ سرباز اضافی را برای آموزش و کمک با نیروهای افغان به این کشور خواهند فرستاد.
همچنین، اوکراین گفته است که شمار سربازانش را در افغانستان از یازده به نزدیک ۳۰ تن افزایش خواهد داد که مشمول داکتران، انجنیران و ماین پاکان می‌شوند.
سران ناتو و شریکانشان که در افغانستان سرباز دارند، همچنین از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت کردند و از طالبان خواستند که به روند صلح به رهبری افغان‌ها یک جا شوند.
ستولتنبرگ هم گفت که طالبان باید بدانند که از راه نظامی پیروز نمی شوند.
جنرال کورتیس سکپروتی فرماندۀ ارشد ناتو برای اروپا روز پنجشنبه ۱۲ جولای در گفتگو با رادیو آزادی همچنین از طالبان خواست که صلح کنند.
او افزود:"ما تا زمانی در افغانستان هستیم که شرایطی را نیاز داریم در آنجا ایجاد شود. برای تحقق این، طالبان راه حل نظامی ندارند. آنان باید به میز مذاکره بیایند."
در کنار فراخوان ناتو، اتحادیۀ اروپا هم از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت کرده است.
فدریکا موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپا در دیدارش با رئیس جمهور غنی و هیئت همراهش به شمول عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی در حاشیۀ نشست سران ناتو از تعهد درازمدت این اتحادیه در قبال افغانستان بار دیگر اطمینان داد.
برای پایان دادن به این وضعیت، سران ناتو و شریکانشان از کشورهای منطقه هم خواستند که از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت کنند.
در بیانیۀ مشترک مأموریت حمایت قاطع، به ویژه از پاکستان خواسته شده که از صلح افغانستان حمایت کند.
"ما پاکستان را تشویق می کنیم که از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت کند، لانه‌های تروریستی را مسدود کند و برای جلوگیری از منابع مالی تروریستان و حملات آنسوی سرحد تلاش کند و با همسایگان خود همکاری کند."
در بیانیه همچنین آمده که مأموریت حمایت قاطع ناتو از نهایی شدن برنامه عمل میان افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی استقبال می کند.
در کنار بحث صلح و امنیت، ناتو بر اهمیت حکومتداری خوب و همه شمول، ساختن نهاد ها، و همچنین توسعه اجتماعی و اقتصادی بار دیگر تاکید کرده است.
آنان همچنین بر برگزاری انتخابات معتبر، آزاد، شفاف و همه شمول پارلمانی در سال ۲۰۱۸ و انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ تاکید کرده اند.
خلیل.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا