فرهنگ

وزارت اطلاعات و فرهنگ واکادمی علوم افغانستان برای غنامندی زبان های ملی کارمیکنند

کابل باختر/ 25/ ثور
عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات وفرهنگ امروز یک تفاهمنامۀ همکاری را با سرمحقق ثریا پوپل رییس اکادمی علوم افغانستان امضاء کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، به موجب این تفاهمنامه وزارت اطلاعات وفرهنگ و اکادمی علوم افغانستان درمطابقت با پالیسی های فرهنگی جمهوری اسلامی افغانستان به هدف حفاظت از تاریخ ، زبان وفرهنگ وغنامندی هرچه بیشتر عرصه های علمی تحقیقی و فرهنگی ، توسعه و ارتقای همکاری های دوجانبه ، تبادل تجارب درزمینه های مورد نظر ، ارتقای ظرفیت علمی و مسلکی کادر های مربوط ، عرضه خدمات بهترعلمی و فرهنگی به مردم و تحقق اهداف مشترک برای رشد و اعتلای روز افزون وضعیت علمی و فرهنگی درکشور مساعی مشترک به خرچ میدهند.
همچنان این دونهاد فرهنگی و علمی تحقیقی درخصوص شیوه نگارش و قاموس های لجه ای زبان های پشتو و دری و نیز قاموس های لغات زبان های پشتو و دری و به نام آریانا و روی آرشیف فولکلور ادبیات و دستورهای زبان پشتو و دری به طور جداگانه کار می نمایند.
عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات وفرهنگ درمحفل امضای این تفاهمنامه گفت که درشرایط کنونی درکشور ما به خاطر معیاری شدن زبان های پشتو و دری کار چشمگیری صورت نگرفته و وزارت اطلاعات وفرهنگ درنظر دارد ، بخاطر غنامندی زبان های پشتو و دری همکاری های مشترک را با وزارت های تحصیلات عالی و معارف نیز آغازکند.
وزیر اطلاعات وفرهنگ گفت که بارنخست است که وزارت اطلاعات و فرهنگ با اکادمی علوم افغانستان تفاهمنامه همکاری را به امضا میرساند و هردو نهاد فرهنگی و علمی – تحقیقی با استفاده از کادرهای خود درباره معیاری سازی زبان های پشتو و دری باهم کار میکنند.
باری جهانی، ابراز امیدکرد تا کادر های هردو نهاد بتوانند از هجوم فرهنگ بیگانه درزبان های پشتو ودری جلوگیری نمایند.
وزیر اطلاعات وفرهنگ همچنان بیان کرد که اکادمی علوم افغانستان یک نهادعلمی – تحقیقی است و وزارت اطلاعات وفرهنگ یک نهاد فرهنگی است که درنشر و پخش برنامه های اکادمی علوم همکاری میکند .
عبدالباری جهانی بیان کردکه اکادمی علوم افغانستان وزارت اطلاعات و فرهنگ را در برگزاری سیمینار های علمی – تحقیقی صدمین سالگرد بنیانگذاری هند و امیرعلی شیرنوایی شاعر ، فیلسوف و هنرمند نامدار کشور همکاری فعالی کرده است.
همچنان سرمحقق ثریا پوپل رییس اکادمی علوم افغانستان گفت ، که این اکادمی دربخش معیاری سازی زبان های پشتو و دری کارمیکند و به منظور تقویت، حمایت و معرفی شیوه واحد نگارش زبان های رسمی کشور و قاموس لغات این زبان ها کارمیکند.
وی همچنان گفت که کار بالای دایرة المعارف آریانا نیز به شکل معیارهای جهانی به زبان های پشتو و دری به شکل آنلاین صورت میگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا