صحت

کابل ملقب به پایتخت لشمانیای جهان است

کابل باختر/13سرطان
داکترحمیده حمید مسوول آموزش وتحقیق پروگرام های ملی کنترول ملاریا ولشمانیا می گوید که کابل در سال گذشته با ثبت 13145واقعه مثبت لشمانیا لقب پایتخت لشمانیای جهان را بخود اختصاص داده است .
به گزارش آژانس باختر ،داکتر حمیده در صحبتی با خبر نگار آژانس باختر گفت که اداره کنترول ملاریا ولشمانیا با سعی وتلاش فراوان توانست ادویه کمکی سازمان صحی جهان را بدست آورده ودر تمام مراکز صحی جهان جز ادویه خدمات صحی ساخته وبصورت رایگان به دسترس شهروندان قرار میدهد .
وی در رابطه بهعوامل رشد وتکثر پشه لشما نیا گفت  این پشه در رطوبت ،هوای گرم ،مخروبه ها ومحل تجمع کثافات بیشتر رشد وتکثر میکند از همین رو افغانستان درگیر جنگ وویران بستر خوب رشد وافزایش پشه یاد شده در سالهای اخیر بوده است .
داکتر حمیده در رابطه به عاراض وعلایم سالدانه گفت در اثر گزیدن پشه بشکل یک بخار کوچک بدون سرزش وخارش ظهور میکند وهر گاه بیشتر از دوهفته دوام کند باید مریض جهت معاینات به مراکزتشخیص ومعالجه لشمانیا مراجعه کنند متخصصین آموزش دیدهدر این مراکز با مشاهده ونمونه گیری به تشخیص لشمانیا پرداخته ودر صورت مثبت بودن مرض تداوی را آغاز میکنند .
داکتر حمیده در رابطه به شیوه معالجه گفت که به دوشکل یا موضعی ویا هم سیستیماتیک صورت میگیرد که موضعی آن هفته دوبار الی چهار هفته در اطراف پشه گزیدگی زرق صورت میگیرد وسیستیماتیک از چهاده الی 21 روزرا در بر میگیرد .
داکتر حمیده گفت که علاوه بر آنکه ادویه را بصورت رایگان در اختیار مریضان قرار میدهد برنامه های آگاهی دهی را در مکاتب ومساجد راه اندازی کرده اند تا تمام مردم  با توجه به پاکی وصفایی شهر ومحیط ماحول شان زمینه را برای رشد وتکثر پشته ها مساعد نسازند .
حمیده که جنگ وویرانی های بجا مانده از جنگ را عوامل اصلی این مرض میداند گفت در آخرین سالهای پس از جنگ لشمانیا در کشور وبه خصوص کابل رشد سریع  داشت چنانچه در سال 2016در کابل 35هزار واقعه ثبت شده بود اما به اثر سعی وتلاش اداره یادشده در سال گذشته این رقم در کابل به 13145واقعه کاهش یافته است .
داکتر حمیده مبارزه با لشمانیا را مختص به وزارت صحت عامه ندانسته  گفت شاروالی کابل ،اداره حفاطت از محیط زیست ،وزارت های زراعت واطلاعات وفرهنگ در این راستا مسوولیت های دارند که باید در هماهنگی با وزارت صحت عامه  مسوولیت های شانرا ادا نمایند .فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا