جهان

محکمۀ هاگ تحریم های امریکا را تفبیح کرد

واشنگتن/ اسوشیتدپرس/۲۴ جوزا/ باختر
محکمۀ بین‌المللی جرایم تصمیم ادارهٔ ترامپ مبنی بر تحریم کارمندان این محکمه را تقبیح کرد و آن را "اقدام غیرقابل پذیرش و دخالت در قانون و روند قضایی محکمه " خواند.
دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا با صدور فرمان اجرایی در واکنش به اقدام محکمۀ بین‎المللی جرایم برای انجام تحقیقات در مورد فعالیت‌های نظامیان امریکایی در افغانستان و جا های دیگر، شماری از مقام‌های این نهاد را تحریم کرد.
فرمان اجرایی ترامپ می تواند دارایی های مالی کارمندان این محکمه را راکد کندو ورود آنان واعضای خانواده‌های شان را به امریکا ممنوع کند.
محکمهٔ هاگ دربیانیه یی دیروز گفت: " قاطعانه درکنار کارمندان و مقامات خود ایستاده استیم و در تعهد ما مبنی بر اجراات مستقل و بی طرافانهٔ احکام و قوانین بنیادی این محکمه، تغییر ناپذیر استیم ."
در بیانیه آمده است: " حمله به محکمهٔ هاگ حمله علیه منافع قربانیان جنایات و قساوت است كه برای بسیاری از آنان این محکمه آخرین امید به عدالت است."
محکمۀ بین‌المللی جرایم یا محکمۀ هاگ در مورد احتمال ارتکاب جنایات جنگی و جرایم علیه بشریت درافغانستان از سوی طالبان، قوای افغان، نظامیان و استخبارات امریکا تحقیقات را آغاز کرده است.
مقام‌های امریکایی همچنان مقام‌های محکمۀ بین‌المللی جرایم را به جهت گیری سیاسی و فساد گستردۀ مالی متهم کرده اند و گفته اند که این محکمه فاقد صلاحیت و اختیارات لازم است.
محکمۀ بین‌المللی جرایم که در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد. نخستین محکمه‌ یی است که جرایم جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی را در جهان پیگرد می‌کند. افغانستان در سال ۲۰۰۳ عضویت این محکمه را حاصل کرد.
# فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا