فرهنگ

شگوفایی فرهنگ و تمدن زمانی میسر میگردد که مردم به مطالعه رو آورند

کابل باختر/ 21/ ثور
دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ امروز در مراسم گشایش نمایشگاه کتاب به مناسبت هفتۀ کتابخوانی گفت، بنیاد هر تمدن و هر فرهنگ به کتاب و مطالعه استوار است.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، به افتخار هفتۀ کتاب و کتابخوانی موسسه انتشارات بیهقی وزارت اطلاعات وفرهنگ و تعدادی از ناشران کشور نمایشگاه کتاب را در باغ تیمورشاه کابل برگزار کردند.
در این نمایشگاه دو هزار جلد کتاب زیر عنوان های مختلف به مساعی چهارده ناشر کشور گذاشته شده و تا یک هفته به روی علاقمندان کتاب و کتابخوانی باز میباشد.
درمراسمی افتتاح این نمایشگاه وزیر اطلاعات و فرهنگ در سخنرانی مسبوطی  بنیاد هر تمدن و فرهنگ را منوط به کتاب و مطالعه دانسته گفت، شگوفایی فرهنگ و تمدن در جوامع زمانی میسر میگردد که مردم به کتاب و مطالعه رو آورند .
دکتور رهین همچنان از رسانه های پایتخت و ولایات کشور خواست تا هفتۀ کتاب و مطالعه را با مصاحبه ها ، برگزاری میزهای گرد و مصاحبه با ناشران تجلیل کنند و نسل جوان را تشویق به کتاب و مطالعه سازند.
وزیر اطلاعات و فرهنگ علاوه کرد ، به علت ضعف فرهنگ مطالعۀ در کشور، این وزارت هفتۀ کتاب و مطالعه را در تقویم ها گنجانید تا همه ساله دراین وقت سال هفتۀ کتاب و کتابخوانی مورد تجلیل قرار گیرد.
دکتور رهین به منظور کمک ورود شمار بیشتر کتاب در کشور از وزارت مالیه تقاضا کرد تا محصول فروش کتاب را بردارد.
وزیر اطلاعات وفرهنگ از پدران و مادران تقاضا کرد که اطفال شانرا از سنین پائین به مطالعه عادت دهند تا در جوانی افراد با فرهنگ و دانا به بار آیند.
خانم سیمین حسن زاده معین امورنشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ دراین مراسم صحبت کرده، برگزاری چنین نمایشگاه را درموسسه انتشارات بیهقی ستودۀ گفت: این نمایشگاه درحالی برگزار شده که ما شاهد افتخارات دیگری از ناشران خود در نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران می باشیم.
به گفته حسن زاده، شش تن از ناشر افغان انتشارات شان مقام اول را در میان کشور های مختلف کسب کرد.
همچنان رییس اتحادیه ناشران افغانستان نیز در سخنرانی خود خواهان همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ درراستای چاپ کتب و صدور جواز گردیده گفت که در اثر انسجام و هماهنگی میان ناشران ملی کشوردریک سال گذشته سه هزار و دوصد جلد کتاب را چاپ و نشر کنند.
درهمین حال پوهاند نعمت الله شهرانی مشاور ارشد رییس جمهور درامور دینی درمصاحبه با خبرنگار آژانس باختر برگزاری نمایشگاه هفتۀ کتاب و کتابخوانی را از جانب وزارت اطلاعات وفرهنگ ستود، خواهان فعالیت های بیشتر درراستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه شده گفت، هر قدر در باره جایگاۀ و ارزش کتاب و مطالعه آن صحبت شود کم تر خواهد بود و حد آن را نمی توان به جا کرد .
به گفته وی، اساس زنده گی دینوی و اخروی ، مخصوصاً شخص مسلمان مطالعه و آگاهی از علوم تشکیل میدهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا