سیاستاخبار

زلمی خلیل زاد و شهرزاد در مورد نقش زنان در روند صلح گفت وگو کردند

کابل ۲۲ حمل باختر

زلمی خلیلزاد؛ نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان گفته است که با رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان روی نقش زنان در روند صلح گفت وگو کرده است٬این گفت وگو از طریق مجازی انجام شده است.

خلیل زادمی‌گوید« به صورت مجازی با شهرزاد اکبر؛ رییس کمیسیون حقوق بشر در مورد نگرانی‌های این کمیسیون در زمینه مذاکرات صلح گفت وگو کرده‌است.»

قبل از این٬ خانم شهرزاد اکبر از حضور کمرنگ زنان در نشست صلح استانبول را نگران‌کننده گفته بود واین گونۀ برخورد با زنان افغان را غیر قابل قبول خوانده بود

او گلایه دارد که نشست ومشورت‌ها روی روند صلح و گفت وگو ها٬ عمدتا از سوی رهبران مرد انجام می‌شود.

خلیل زاد امروز در تویتی نوشت «من به‌عنوان بخشی از تلاش‌های مداوم برای ارتباط با فعالان جامعه مدنی و اعضای جامعه گسترده افغانستان روز گذشته با خانم شهرزاد اکبر؛ رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر صحبت کردم تا دیدگاه و نگرانی کمیسیون حققوق بشر در زمینه گفت وگوهای صلح را بشنوم»

پیش از این رییس کمیسیون حقوق بشر گفته ‌بود که تاکنون، نه ارگ ریاست ‌جمهوری، نه رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی، نه سازمان ملل، نه زلمی خلیل‌زاد؛ نمایندۀ‌ ویژۀ وزارت خارجه‌ امریکا برای صلح افغانستان، نه میزبان‌های نشست استانبول و نه هم طالبان، هیچ ‌کدام در مورد آجندا، سالختار و نتیجه‌ مورد نظر این نشست به مردم افغانستان چیزی گفته ‌اند وهیچ نقشی برای کمیسیون حقوق بشر، جامعۀ مدنی و قربانیان جنگ تعریف نشده است٬  او هشدار داده است که برگزاری نشست استانبول تنها با حضور مردان موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

تماس خلیلزاد با خانم شهر زاد اکبر می تواند پاسخی به نگرانی کمیسیون حقوق بشر و فعالان زن در رابطه به نادیده گرفتن حقوق زنان درروند صلح باشد و خلیل زاد به او اطمینان داده است که نقش زنان در آینده افغانستان اثر گذار خواهد بود.

از طرف دیگر، خلیل زاد  گفته است که با گروه تماس جوانان برای صلح نیز به صورت مجاری گفت وگو کرده است در مورد نقش فعالان جوان درروند صلح به بحث پرداخته است.

خلیلزاد در توییتی نوشته‌است « با گروه تماس جوانان روی نقش این گروه در روند صلح و چالش‌های اجتماعی فراراه آن‌ها گفت وگو کرده‌است.»

زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در خلال یک هفته برای دومین باز وارد کابل شد و با رهبران دولت افغانستان دیدار های کرده است٬ او تنها دو مرتبه با محمد اشرف غنی گفت وگو کرد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا