جهان

برگزاری اجلاس ایکو در پاکستان

اسلام آباد/ابرنا/باختر/7 حوت
پاکستان روزهای هشتم تا یازدهم ماه حوت جاری به ترتیب میزبان اجلاس کارشناسان ارشد، وزیران خارجه و سران کشورهای عضو سازمان همکاری های منطقه یی(ایکو) خواهد بود.
به دلیل اهمیت فوق العاده این اجلاس برای تمام اعضای اکو به ویژه کشور میزبان، اسلام آباد خود را برای استقبالی باشکوه از مهمانان عالی و میزبانی هرچه بهتر این اجلاس آماده کرده است.
سرتاج عزیز، مشاور صدراعظم پاکستان در امور خارجی ظهر امروز شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی برای تشریح اهداف، برنامه ها و محورهای سیزدهمین اجلاس سران اکو، اظهار داشت که سران بیشتر کشورهای عضو این سازمان منطقه ای برای شرکت در اجلاس سران اعلام آمادگی کرده اند.
اجلاس قبلی سران اکو در سال 1391 در باکو برگزار شده بود.
سرتاج عزیز در نشست خبری امروز خود، شعار اصلی این اجلاس را 'گسترش اتصال میان کشورهای ایکو با هدف پیشرفت و توسعه منطقه' اعلام کرد و گفت که در این اجلاس، طرح راهرو اقتصادی مشترک چین-پاکستان به عنوان یک طرح بزرگ اتصال دهنده کشورهای منطقه، بطور ویژه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
به گفته سرتاج عزیز، نمایندگانی از سازمان ملل متحد و سازمان همکاری های اسلامی به عنوان ناظر در اجلاس اکو در اسلام آباد حضور خواهند یافت.
وی همچنین اظهار داشت که در اجلاس اسلام آباد، افق برنامه های سازمان همکاری های اقتصادی تا سال 2025 مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
وی اظهار داشت که مواردی شامل اجرای قرار داد تجارت آزاد میان کشورهای عضو اکو، توسعه ترانزیت و حمل و نقل، کشتیرانی و خطوط ریلی و جاده ای، همکاری های بانکی، تجارت و سرمایه گذاری، کمک به بازسازی افغانستان و … از جمله مهم ترین موضوع های دستور کار اجلاس سران اکو در اسلام آباد خواهد بود.
ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجکستان و جمهوری آذربایجان اعضای سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) هستند.
سازمان همکاری اقتصای معروف با نام اختصاری اکو(Economic Cooperation Organization) یک بلوک مهم اقتصادی ـ منطقه‌ای است امروز 10 کشور آسیایی و اروپایی عضو آن هستند و پایه های اصلی آن در توسط ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1964 میلادی بنا شد.
دارلاانشا و بخش فرهنگی سازمان اکو در تهران، دفتر اقتصادی آن در ترکیه و دفتر علمی آن در پاکستان است. زبان رسمی ایکو انگلیسی است و مقر اصلی آن، در تهران است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا