جامعه

بالای دختران و پسران درخانواده ها مساویانه سرمایه گذاری نمیگردد

کابل باختر/ 1/ میزان
دربرنامه اخیر جرگه آزاد که برنقش زنان در عرصۀ سیاسی و اجتماعی تمرکز گردیده بود مسایل دلچسپ مطرح و مورد بحث قرار گرفت.
دراین برنامه که از طریق رادیو تلویزیون ملی به کمک بی بی سی میدیا اگشن نشر با حضور مهمانانی چون عادله راز یکی از سخنگویان ریاست جمهوری ، اکرم خپلواک سرپرست وزارت امور سرحدات و قبایل ، عبدالستار خواصی عضو پارلمان ، تاجور کاکر سابق معین وزارت امور زنان و نجلا ایوبی فعال جامعه مدنی برگزار شد ، روی مسایل ریشه یی که تفاوت میان زن و مرد موجود  است ،بحث صورت گرفت.
درست درهمین برنامه بود که از خانواده به عنوان مکان اول ومساوی حقوق میان پسر و دختر یادگردیده و مطرح شد در خانواده سرمایه گذاری مساویانه در بخش تعلیم و آموزش دختران و پسران صورت نمی گیرد . به معنی اینکه خانواده بیشتر به آموزش دختران فکر نمی کنند و بیشتر سرمایه گذاری را دراین راستا بالای پسران انجام میدهد .
بحث روی این مساله به همین ترتیب در جرگه ،فردی از تخار مطرح کرد که حکومت مکتب و مسجد می سازد اما ملا امامان دربرخی از مناطق حضور دختران را در مکاتب منع میکنند حقیقتاً بیشترینه این مساله درمناطق تحت حاکمیت مخالفان و نا امن صورت گرفته و میگیرد ، بحث روی این موضوع عدم هماهنگی میان حکومت و ملا امامان مساجد را برجسته ساخت . دراینجا لازم می افتد که حکومت با درنظر داشت ضرورت اشد ذهن سازی بیشترینه باید به مسجد توجه  کند . امامان مسجد را بدور محور وزارت حج اوقاف بسیج کند و با این حرکت زمینه ای نفوذ  چنین افراد را از منبر مسجد دور نمایند .
با آنکه پاسخدرباره این بودکه هیچ عالم دین هیچ وقت دخترش را ازمکتب منع نمیکند ، اما اکثراً اتفاق افتاده ازقول امامان مطرح گردیده که نباید دختران به مکتب بروند .
به هرصورت هر مسایلی که ازطریق این برنامه تاکنون مورد بحث قرار گرفته اند هرکدام درهر بخش میتواند برای حکومت راهکار سازباشد.   ختم/ نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا