سیاست

جلسۀ کابینه به ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهور برگزار شد

کابل / د غبرګولی ۱۲ مه / باختر

جلسۀ کابینه تحت ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز از طریق ویدیوکنفرانس در ارگ تدویر یافت.

 به اساس معلومات دفتر سخنگوی ریاست جمهوری؛ در این جلسه، ابتدا رییس جمهور از کارکردهای آن عده اعضای کابینه که وظایف شان منحیث عضو کابینه ختم شده است، قدردانی کرد و برای شان آرزوی موفقیت کرد.

 همچنان رییس جمهور به معاون دوم ریاست جمهوری وظیفه سپرد تا به همکاری قاضی القضات، لوی څارنوال و وزیر دولت در امور پارلمانی؛ روی طرح همه جانبه پیرامون چگونگی تنظیم روابط قوای اجرائیه، قضائیه و مقننه تمرکز کندو آنرا به جلسات کابینه ارائه کند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور به تمامی وزارت ها و ادارات دولتی و والیان ولایات وظیفه سپرد که روی شفافیت در اجراآت و جلوگیری از فساد تمرکز کند تا آماده گی کامل برای ارائه گزارش تعهدات افغانستان در کنفرانس آینده جینوا وجود داشته باشد.

بعد از ریاست عمومی ادارۀ امور ریاست جمهوری به خاطر تنظیم جلسات کابینه در هر هفته، سپاسگزاری شد و متعاقباً معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت عامه، طرح تدریجی و مرحله وار کاهش قرنطین را به جلسه ارائه کرد که کابینه آن را مورد تصویب قرار نداد.

کابینه، وزارت صحت عامه را موظف کرد تا به همکاری نهاد های ذیربط؛ طرح متذکره را طی مدت سه یوم با در نظرداشت تجدید نظر روی عنوان، بازنگری مراحل و وضاحت در محتویات مراحل و هریک بخش های آن و سایر نظریات اصلاحی اعضای کابینه، تصحیح و همچنان پلان عمل و پلان آگاهی دهی آن را ترتیب کند و بعد از تائید جلسه فوق العاده کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ به جلسه بعدی ارائه کند.

سپس رییس عمومی ادارۀ امور ریاست جمهوری به تاسی از هدایت جلسه قبلی کابینه، چگونگی تعیین سقف غرض منظوری کمک نهادها و موسسات ملی و بین المللی جهت مبارزه با ویروس کرونا را به جلسه ارائه کرد.

کابینه سقف پیشنهادی غرض منظوری و استفاده از کمک های نهادهای بین المللی جهت مبارزه با ویروس کرونا را با در نظرداشت صلاحیت منظوری وزرا با تفاهم وزارت مالیه الی (۸۰) میلیون افغانی و صلاحیت منظوری کابینه بالاتر از (۸۰) میلیون افغانی تصویب و وزارت ها و ادارات دولتی را موظف کرد که  از چگونگی مصارف کمک های پولی و نحوه تحویلی کمک های جنسی به وزارت مالیه گزارش ارائه کند.

متعاقباً؛ والی بامیان به نمایندگی از والیان ولایات کشور از طریق ویدیو کنفرانس (VTC) صحبت کرد در مورد اقدامات ولایات در جهت مبارزه با ویروس کرونا و چالش های موجود در این راستا، اختصاص بودجه برای  رسید گی به حوادث طبیعی، موجودیت مشکلات در قسمت طی مراحل به موقع اسناد استملاک و عدم استخدام روسای سکتوری وزارت ها در بعضی ولایات، معلومات مفصل به جلسه کابینه ارائه کرد.

 کابینه با تشکر از والی بامیان و سایر والیان ولایات از کارکردهای شان در عرصه مبارزه با ویروس کرونا، دفتر وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث را موظف کرد تا غرض انتقال بودجه برای رسیدگی به حوادث، تناقض گزارش از مصرف بودجه در این عرصه از سوی ولایات و آن وزارت را طبق تذکر جلسه رفع کند تا در انتقال بودجه به ولایات اقدام صورت گیرد.

همچنان کابینه، والیان ولایات را موظف کرد که  گزارش همه جانبه اسناد استملاکی در ولایات مربوط را که وجوه آن پرداخت نشده است، ترتیب و غرض اتخاذ تصمیم لازم در جلسه کمیته عدلی و قضایی؛ به وزارت شهر سازی و اراضی ارسال کنند.

به همین ترتیب به کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی وظیفه سپرد تا غرض رفع مشکل ولایات در قسمت استخدام آن عده روسای ولایتی که تا اکنون استخدام نشده اند اقدام عاجل کند.

کابینه، کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را موظف کرد که  غرض استفاده موثر از کمک ها ی خارجی در جهت مبارزه با ویروس کرونا، اولویت ها و نیازهای ولایات را طی هر دو هفته از آنها مطالبه کند  و به وزارت امور خارجه ارائه کند، همچنان به وزارت صحت عامه وظیفه سپرد تا میکانیزم واضح را غرض توزیع کمک ها در ولایات با در نظر داشت نیازمندی ها و سطح خطر ولایات ترتیب و به جلسه رهبری حکومت ارائه کند.

 در اخیر جلسه، سرپرست وزارت شهرسازی و اراضی تقاضای انتقال حق استفادۀ ۱۵مورد زمین های دولتی در ولایات مختلف را جهت ایجاد تاسیسات دولتی مشمول اعمار مساجد در ولایات میدان وردک، ارزگان، خوست و کندز، احداث پارک های صنعتی و لوژستیکی در ولایات ننگرهار و نیمروز، اعمار تعمیر و کمپلکس اداری ارگانهای دولتی در بغلان، فراه، بامیان، پروان، کنر، کندز و کابل به جلسه ارائه  کرد که مورد تصویب قرار گرفت.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا