اخبارجامعهجهان

کاسوو و قزاقستان دو کشور دیگر برای انتقال احتمالی ترجمانان افغان نیروهای امریکایی

واشنگتن/صدای امریکا/۹اسد/باختر

تم کین، سناتور ارشد حزب دیموکرات می گوید که قانونگذاران امریکایی از حکومت جو بایدن خواسته اند تا روند صدور ویزه خاص مهاجرت (SIV) را به افغان های واجد شرایط سرعت ببخشد.

 روز جمعه در یک نشست خبری گفت: “برای کسانی که درخواست شان در مرحله ابتدایی قرار دارد، حکومت بایدن در نظر دارد با پول که کانگرس برای این کار (طی مراحل ویزه خاص مهاجرت) تخصیص داده است، زمینه طی مراحل روند درخواست را در خارج از افغانستان در کویت و قطر و احتمالاً در کاسوو و قزاقستان فراهم کند.”

این سناتور امریکایی افزود که تصمیم انتقال این افغان ها به کشور سوم به این دلیل گرفته شده است که آنان تا دریافت ویزه خاص مهاجرت مصؤون باشند.

این در حالی است که نخستین گروه ترجمانان و اعضای خانواده‌‌های شان در یک پرواز ویژه دیروز جمعه تحت برنامهٔ “عملیات پناه متحدان” وارد امریکا شدند.

مقامات قصر سفید “عملیات پناه متحدین” را به تاریخ ۱۴ جولای اعلام کردند و گفتند که قصد دارند تا ترجمانان و سایر همکاران افغان نیروهای امریکایی را که در طول دو دهه گذشته ایالات متحده را کمک کرده اند و اکنون در خطر انتقام جویی طالبان قرار دارند، از آن کشور بیرون کنند.

مقام‌های حکومت ایالات متحده می‌گویند که حدود ۲۰ هزار افغان برای ویزهٔ ویژۀ مهاجرت به امریکا درخواست داده اند که نصف این درخواست‌ها در مراحل مقدماتی بررسی و طی مراحل قرار دارد.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا